• Netflix

Recensie That '90s Show – ‘Een ouderwetse sitcom voor de fans van That '70s Show’

Bij Netflix weten ze dat nostalgie scoort en met That '90s Show levert de streamingdienst een dubbele dosis jeugdsentiment. Het is alleen de vraag of jongere kijkers dit ook kunnen waarderen.

That 90's Show

Wie weleens naar Comedy Central kijkt, heeft een herhaling van That '70s Show voorbij zien komen. De sitcom, die zich afspeelt in de seventies, draait om de nerdy Eric Forman (Topher Grace) die met zijn vrienden een beetje rondhangt in de kelder van zijn ouders Kitty (Debra Jo Rupp) en Red (Kurtwood Smith). Veel meer dan dat gebeurt er niet, maar door een getalenteerde cast en leuke personages groeide de serie uit tot een tijdloze hit, waar Netflix op inspringt met That '90s Show.

In de kelder van opa en oma

Twintig jaar geleden werd er al een poging gedaan om het succes van That '70s Show te evenaren met That '80s Show, maar dit slappe aftreksel werd na één seizoen al stopgezet. That '90s Show staat er een stuk sterker voor. De Netflix Original is namelijk geen spin-off, maar een volwaardig vervolg met Kurtwood Smith en Debra Jo Rupp in de hoofdrollen. Red en Kitty laten Erics dochter Leia (Callie Haverda) tijdens de zomervakantie logeren en zij nodigt al haar nieuwe vrienden uit in de kelder van opa en oma.

Bijna iedereen is terug

Kurtwood en Debra Jo zijn niet de enige vertrouwde gezichten die terugkeren. Bijna iedereen uit That '70s Show duikt op voor een kort bezoekje. Zelfs grote Hollywoodsterren als Ashton Kutcher en Mila Kunis zijn eventjes terug als Kelso en Jackie. Vooral de eerste paar afleveringen zitten vol met dit soort cameo’s en dat is een slimme zet. Want de nieuwe kids zijn echt eventjes wennen. Leia is maar een zeurderig wicht en al haar vrienden zijn bordkartonnen stereotypes. Zo is er het kleffe stelletje, de rebelse alto, de sassy gay en de domme knapperd.

That '90s Show

De juiste afleiding

Gevestigde personages als Eric, Kelso, Jackie, Donna (Laura Prepon) en Fez (Wilmer Valderrama) zorgen voor de juiste afleiding. Je kijkt de afleveringen voor hen en leert ondertussen de nieuwe hoofdpersonen beter kennen. Wanneer er dan eindelijk een aflevering is zonder cameo ben je geïnteresseerd in Leia en haar vrienden. Het is dan leuk om te zien dat sassy gay Ozzie (Reyn Doi) een hele lieve coming out heeft bij Kitty. En het is geinig wanneer twee tegenpolen vriendinnen worden omdat ze zich vervelen.

Een ouderwetse sitcom

Dat de sitcom zo goed in elkaar zit, komt omdat de makers van That '70s Show ook een flinke vinger in de pap hebben bij dit vervolg. Er is bijna geen verschil tussen de twee series, ook al zit er bijna 25 jaar tussen. Dat is tegelijkertijd het grote minpunt. That '90s Show is een ouderwetse sitcom met onschuldige grapjes en een studiopubliek dat overal om lacht. Inhoudelijk stellen de afleveringen ook weinig voor. Leia gaat bijvoorbeeld stiekem naar een feest of probeert in het winkelcentrum een jongen te vinden om te kussen. Dat is best oubollig en moderne comedyseries pakken grotere thema’s aan dan dit.

That '90s Show
© Patrick Wymore/Netflix

That '90s Show is gemaakt voor de fans van That '70s Show en door vast te houden aan de succesformule is de nostalgische sitcom erg ouderwets en weinig vernieuwend. Dit zal nieuwe kijkers niet aanspreken, maar wie opgroeide met That '70s Show zal zich weer thuis voelen in de kelder van Red en Kitty.

That '90s Show is te zien op Netflix.