• Opinie

‘De bedenkers van Game of Thrones zijn de grootste miskoop van Netflix’

Door Ruben Praster
Game of Thrones cast en bedenkers

Netflix bedenkt allerlei manieren om meer geld te verdienen aan de abonnees, zoals bijvoorbeeld een nieuw abonnement met reclames. Volgens Veronica Superguide-recensent Ruben Praster kan de streamingdienst beter letten op de eigen uitgaves. In deze column vertelt hij over hun grootste miskoop aller tijden.

Het is bijna niet voor te stellen, maar ooit werd het duo achter Game of Thrones op handen gedragen. David Benioff en D.B. Weiss hadden de boeken van George R.R. Martin bewerkt tot een meeslepende en opvallend realistische fantasyserie vol epische gevechten, onvergetelijke personages en schokkende wendingen. Zelfs als je niks had met fantasy mocht je geen aflevering van Game of Thrones missen.

Scheurtjes in de hitserie

Benioff en Weiss konden niks fout doen, totdat de boeken van George R.R. Martin opraakten en de mannen zelf een einde aan Game of Thrones moesten breien. Tijdens het zevende seizoen verschenen de eerste scheurtjes in de hitserie, maar in het achtste seizoen ging echt alles mis. Het verhaal, dat met zo veel zorg was opgebouwd, werd er in sneltreinvaart doorheen geknald. Er was opeens geen ruimte meer voor karaktergroei, plotontwikkeling of voldoende licht tijdens een actiescène.

200 miljoen dollar!

Fans waren pissig en de ooit zo meesterlijke fantasyserie ging opeens gepaard met een disclaimer voor nieuwe kijkers: ‘Het is een hele goede serie, maar skip het laatste seizoen’. Benioff en Weiss leek het weinig te kunnen schelen, want zij hadden een megadeal gesloten met Netflix. Voor een bedrag van maar liefst 200 miljoen dollar ging het duo vijf jaar lang Netflix Originals ontwikkelen. En de deal gaf de mannen ook nog eens de ruimte om daarnaast een reeks Star Wars-films voor Disney te maken. 

House of the Dragon

Dat gebeurde allemaal in 2019. Het is nu 2022. In de tussentijd heeft HBO Max het meesterlijke House of the Dragon gemaakt, waarmee de streamingzender bewijst prima zonder Benioff en Weiss te kunnen. Maar wat hebben de mannen eigenlijk gedaan voor Netflix? En hoe zit het met hun Star Wars-films? Amper twee maanden na de aankondiging van hun Netflix deal werd hun nieuwe reeks Star Wars-films afgeblazen.

Te weinig tijd

Volgens Benioff en Weiss hadden ze te weinig tijd om naast hun werkzaamheden voor Netflix nog een hele filmtrilogie uit de grond te stampen. Toen was dat begrijpelijk, maar nu zijn we drie jaar verder. Als Benioff en Weiss het te druk hadden voor Star Wars zou heel Netflix nu vol moeten staan met films en series van de twee, maar het tegenovergestelde is waar.

Wat hebben ze gedaan?

In 2020 werd bekend dat ze een sciencefictionserie gingen maken van de Chinese bestseller The Three Body Problem. Deze Netflix Original komt ergens in 2023 uit. Verder hebben ze nog de comedyspecial Leslie Jones: Time Machine geregisseerd, wat véél minder voorstelt dan een epische fantasyreeks. Ook waren ze executive producers van de komische dramaserie The Chair. Dat klinkt spannend, maar de serie is ontwikkeld en geschreven door actrice Amanda Peet, de GoT-bedenkers hebben alleen hun naam aan de Netflix Original verbonden. En oh ja! David Benioff schreef en produceerde ook nog Metal Lords, een filmkomedie over twee nerdy scholieren met een metalband.

Ze doen er wel lang over

En dat is het. Een comedyspecial die niemand heeft gezien, een prima serie waar zij hun naam aan hebben verbonden en een vergeetbaar filmpje. Waarom de twee geen tijd hadden voor Star Wars blijft de vraag, maar het zou mij niks verbazen als Disney zich rot is geschrokken van Game of Thrones seizoen 8 en per direct de deal afkapte. Netflix had die luxe jammer genoeg niet en zit vast aan het duo, dat ondertussen al meer dan twee jaar bezig is met het ontwikkelen van een serie, waar je echt niemand over hoort. 

Kat in de zak

Het is duidelijk dat Benioff en Weiss niet de creatieve genieën zijn die iedereen dacht, maar vanwege het succes van GoT werd en flink om hen gevochten. Prime Video, HBO en Disney wilden allemaal het duo in huis halen en waren bereid om daar een dikke 150 miljoen dollar voor neer te liggen. Netflix kwam met het mooiste aanbod en de streamingdienst kon onmogelijk weten dat ze een kat in de zak kochten. Of toch wel?

De eerste red flag

Toen Game of Thrones aan z’n einde kwam, moesten Benioff en Weiss een nieuwe serie bedenken voor HBO. Dat werd Confederate, een dramaserie over een alternatief Amerika waarin slavernij niet was afgeschaft… Ze hadden er geen verkeerde bedoelingen mee, maar hadden ook niet door hoe misplaatst het plot was. Terwijl Amerika nog steeds worstelt met het duistere slavernijverleden zagen zij er wel een toffe serie in. Dat was al een finke red flag.

Bericht wordt geladen...

De grootste red flag

Maar de grootste red flag is natuurlijk het achtste seizoen van Game of Thrones. Er zijn critici die zeggen dat Benioff en Weiss waardeloze schrijvers zijn en dat de serie alleen een hit was omdat George R.R. Martin wél weet hoe je een episch verhaal vertelt. Dat is te makkelijk, want tot aan het laatste seizoen was GoT één van de beste series ooit gemaakt en dat is vooral te danken aan de twee schrijvers, die ook actief waren als producenten en regisseurs.

Dollartekens

Ik denk dat het fout ging omdat Benioff en Weiss gewoon geen zin meer hadden. Zij waren klaar met de serie en propten drie seizoenen aan verhalen eventjes in zes afleveringen, zodat ze vrij waren om een overstap te maken naar een streamingdienst die meer betaalde. Ik geloof ook niet dat ze zin hebben om iets nieuws te maken, want dan hadden ze nog wel een poging gedaan om Confederate door te ontwikkelen. 

Ryan kan het wel

Daardoor zit Netflix nu met twee nietsnutten, die al jaren bezig zijn met het ontwikkelen van één sciencefictionserie. Recent werd nog aangekondigd dat ze het boek The Overstory gaan bewerken tot een serie, maar het is de vraag of dit verhaal over vijf bomen ooit het daglicht zal zien. En voor iedereen die denkt dat ik te kritisch ben over het duo, Ryan Murphy heeft ook een deal met Netflix en hij kwam dit jaar alleen al met Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story én The Watcher. Zo kan het ook.