Dahmer - Monster: The Jeffrey Dahmer Story

Recensie Monster: The Jeffrey Dahmer Story – De hitserie van Netflix is stijlvol, maar smakeloos

|
|

Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story, ook bekend onder de Nederlandse titel Dahmer – Monster: Het Verhaal van Jeffrey Dahmer, komt uit de koker van televisiemaker Ryan Murphy en dat is duidelijk merkbaar. Het is een gruwelijk, waargebeurd verhaal, dat net iets té stijlvol wordt verteld.

Ryan Murphy heeft talloze series bedacht, geproduceerd, geregisseerd en geschreven. Denk aan Glee, American Horror Story, The People v. O.J. Simpson – American Crime Story, Hollywood en Ratched. Het is geen verrassing dat Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story ook weer een hit is, maar deze waargebeurde horrorserie zorgt voor een vieze nasmaak.

Buurman from hell

Vanaf het allereerste moment is Dahmer een extreem spannende serie. Een vrouw irriteert zich aan haar buurman, die ’s avonds laat weer eens aan het boren is. Dat er iets niet klopt, snap je gelijk wanneer hij een bebloed mes schoonmaakt. Daarna gaat de man op pad en doet de buurvrouw nog snel een voorzichtige poging om te klagen over de stank in zijn woning. Hij komt met een slap smoesje, maar iedereen die bekend is met de kannibalistische seriemoordenaar Jeffrey Dahmer weet waarom zijn appartement stinkt naar rottend vlees.

Probeer geen nachtmerries te krijgen

Murphy houdt er rekening mee dat niet alle kijkers het verhaal van Jeffrey Dahmer kennen. Hij bouwt de spanning langzaam op door Jeffrey Dahmer (Evan Peters) direct neer te zetten als een creep met slechte bedoelingen. De engerd gaat naar een gayclub en lokt een man mee naar zijn woning, waarna de sfeer al snel omslaat. Aan het einde van de eerste aflevering krijg je een kort geschiedenislesje en wordt samengevat hoeveel mensen de kannibaal heeft vermoord en wat hij deed met de lijken. Houd voor de zekerheid een kotszakje bij de hand en probeer geen nachtmerries te krijgen.

Monster the jeffrey dahmer story

Verknipt jochie

Na deze ijzersterke eerste aflevering gaat de Netflix Original de diepte in met een reeks flashbacks, die allemaal een mooi tijdsbeeld geven. Je ziet hoe Jeffrey een stil kind was en opgroeide met ruziënde ouders. Zijn moeder deed regelmatig een zelfmoordpoging en papa Dahmer vond dat alleen maar aandachttrekkerij. Het is logisch dat het jochie verknipt raakte. Hij voelde zich alleen en zijn enige hobby was het ontleden van dode dieren, een techniek die zijn vader hem leerde. In zijn tienerjaren worstelde de homoseksuele Jeffrey ook nog eens met zijn seksualiteit, wat voor nog meer frustratie in zijn leven zorgde.

Sexy seriemoordenaar?

Het is natuurlijk goed om uit te leggen hoe een seriemoordenaar is gevormd. Iedere documentaire probeert dat helder te maken. Maar bij The Story of Jeffrey Dahmer gaat er iets mis en dat is de schuld van Ryan Murphy. De schrijver lijkt te vergeten dat deze knettergekke psychopaat echt heeft bestaan en dat zijn slachtoffers echte mensen waren. Murphy maakt van hem een tragisch figuur en de knappe Evan Peters wordt veel te sensueel in beeld gebracht. Wanneer Dahmer probeert te masturberen op foto’s van naakte vrouwen zien we zijn bezwete wasbordje glimmen, maar deze mensenetende massamoordenaar is echt de allerlaatste persoon om te seksualiseren.

The jeffrey dahmer story

Zoals je kunt verwachten van Ryan Murphy ziet alles er piekfijn uit. Hij heeft weer een blik topacteurs opengetrokken en weet als geen ander de spanning op te voeren. Ook de bloederige momenten worden op een stijlvolle manier in beeld gebracht en Evan Peters zet een goede Jeffrey Dahmer neer. Maar Murphy’s keuze om Dahmer te tonen als een sexy seriemoordenaar is volkomen ongepast en smakeloos.

Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story is te zien op Netflix.

Meer van Netflixmeer