Echoes

Echoes

Recensie Echoes – Bijt je nagels kapot bij deze spannende, maar complexe thrillerserie

|
|

Bij een Netflix Original als Echoes mag je aandacht geen moment verslappen. Leg je telefoon opzij en wacht even met koffie halen, dan word je beloond met een spannende thrillerserie vol slimme plotwendingen.

Het is altijd verleidelijk om tijdens het kijken van een serie tegelijkertijd even iets anders te doen. Afhankelijk van de kwaliteit kun je een beetje gaan appen, koken of het halve huis schoonmaken. Doe dat niet bij Echoes! Dit is een serie waar je geen seconde van mag missen. Niet alleen vanwege het ingewikkelde verhaal, maar ook omdat het van begin tot eind spannend is.

Waar is Leni?

De Netflix Original draait om tweelingzussen Gina en Leni, allebei gespeeld door Michelle Monaghan. Gina leeft een luxeleventje in Los Angeles en Leni werkt op een ranch met haar knappe cowboy Jack (Matt Bomer). Wanneer Leni opeens spoorloos verdwijnt, keert Gina terug naar haar oude woonplaats Mt. Echo om haar zus te zoeken. Ze merkt dat er veel is veranderd sinds haar laatste bezoek en om antwoorden te vinden, moet zij zich verdiepen in het leven van haar evenbeeld.

Plotwendingen en mysteries

De eerste aflevering eindigt al met een flinke plotwending en er wordt een aantal mysteries geïntroduceerd. Je ziet onder andere flashbacks van een brand en een lijk. Ook wordt duidelijk dat Gina iets geflikt heeft waardoor zus Claudia (Ali Stroker) in een rolstoel zit. Het is veel informatie, maar het leidt niet af van het overkoepelende verhaal. De mysteries voegen juist de nodige achtergrondinformatie toe, waardoor je de relatie tussen de twee vrouwen uiteindelijk beter begrijpt.

Echoes

Wie is het?

Maar om alles te begrijpen, mag je aandacht geen moment verslappen. Uiteindelijk wordt het verhaal nog op een heldere manier uitgelegd, maar voordat het zo ver is, kun je een hele aflevering met vragen achterblijven. De tweelingzussen hebben in het verleden weleens van identiteit gewisseld om mensen voor de gek te houden en de gemiddelde kijker zal zich regelmatig afvragen welke zus voor welke actie verantwoordelijk is.

Twee rollen

De hoofdrol van Michelle Monaghan is daardoor extra belangrijk, want zij moet beide zussen overtuigend gestalte geven. En niet alleen moet zij twee rollen spelen, ze moet ook spelen hoe de ene zus de ander nadoet. Daar heeft zij allerlei trucjes voor, zoals een ander kapsel en ander accent. Maar ze slaagt er niet altijd even goed in. En ook al is Michele de grote ster, de spotlight wordt regelmatig gestolen door Karen Robinson als sheriff Floss.

Echoes

Slimme speurneus

Terwijl Gina uitzoekt wat er met haar zus is gebeurd, zoekt de sheriff ook naar antwoorden. Floss heeft als speurneus in een klein dorpje weinig ervaring met grote misdrijven, maar ze is een stuk slimmer dan iedereen denkt en weet met overdreven vriendelijkheid voor flink wat irritatie te zorgen bij de verdachten. Sheriff Floss is daardoor ook een prima personage voor een eigen spin-off, net zoals detective Baptiste uit The Missing.

Echoes is een echte nagelbijter en blijft van begin tot eind spannend. Het ingewikkelde verhaal is soms iets té complex en daar had nog wel aan gesleuteld kunnen worden. Michele Monaghan is ook niet ieder moment van de serie even sterk, maar het zijn kleine minpuntjes op een piekfijne serie, die perfect is om te bingewatchen.

Echoes is te zien op Netflix.

Meer Netflixmeer