Devil in Ohio

Devil in Ohio

Recensie Devil in Ohio - Satanische toestanden voor softies

|
|

Satanisme, gewoon midden in de US of A? Netflix Original Devil in Ohio probeert z’n kijkers bang te maken met dat idee, maar dat wil niet zo goed lukken.

Met die oceaan ertussen is het makkelijk om te vergeten hoe onwaarschijnlijk christelijk Amerika is. De gemiddelde nuchtere Nederlander zal er steil van achterover slaan hoeveel mensen daar bijvoorbeeld serieus vrees hebben voor duivelsaanbidders. Als Hollywood aan de haal gaat met die angst, komen ze al snel uit op een simplistische serie zoals Devil in Ohio, waarin een sekte uit een mysterieuze hoek van het platteland brave burgers bang maakt.

Lastige logé

Psychiater Suzanne (Emily Deschanel) werkt in een ziekenhuis waar op een avond een tienermeisje wordt binnengebracht die in verstijfde toestand van een landweggetje is geplukt. De enige die een beetje contact met deze Mae (Madeleine Arthur) weet te leggen, is Suzanne en zij neemt haar zelfs mee naar huis als er nergens een woonplek voor haar te vinden blijkt. Mae komt uit een afgesloten gemeenschap waar het niet pluis is: dat blijkt wel uit een groot pentakel dat in haar rug is gekerfd. Ze heeft duidelijk hulp nodig, maar haar merkwaardige gedrag legt een enorme druk op het gezin van Suzanne.

Duistere trekjes

Emily Deschanel heeft jarenlang veel succes met een andere serie met duistere trekjes: de politieserie Bones. Het is leuk om haar weer eens aan het werk te zien, maar haar rol is die van de standaard werkende moeder met een hart van goud en eigenlijk is het personage veel te simplistisch voor een actrice van Emily's niveau. Het is knap hoe ze met zo weinig substantieels Devil in Ohio toch op sleeptouw weet te nemen, want de schrijvers maken het haar wat dat betreft niet makkelijk.

Devil in Ohio

Zieke geest

Devil in Ohio is een serie die op twee paarden wedt en zo dubbel verliest. Aan de ene kant willen de makers een toegankelijke serie maken met een dosis spanning en familiedrama die voor veel mensen te pruimen is. Maar dat botst met een onderwerp als satanisme. Zoiets extreems heeft een zieke geest nodig om er iets sensationeels van te maken, maar in plaats daarvan krijgen we duivelse toestanden voor softies. Daarbij komt ook nog eens elk denkbaar cliché uit de kast.

Uitgekauwd

Laat iemand die zich nooit serieus heeft verdiept in occulte zaken een boodschappenlijst maken voor een satanistische sessie en je krijgt precies wat je ziet in Devil in Ohio. Het pentagram hadden we al en daar komen kraaien bij, mensen met fakkels en zwarte gewaden met veel te grote kappen. Het is allemaal zo uitgekauwd, dat spanning meteen al geen enkele kans maakt. Satan zou zich doodvervelen met zulke aanhangers en dat geldt helaas ook voor de kijkers.

Devil in Ohio

Devil in Ohio wil inspelen op de angst voor satanistische sektes, maar heeft niet het lef om er vol tegenaan te gaan met een onderwerp als enge groepjes, bloedige rituelen en duivelse plannen. Dat heeft een zouteloze thrillerserie als gevolg, zelfs al hebben de makers met Emily Deschanel een sterke hoofdrolspeelster te pakken.

Devil in Ohio is te zien op Netflix.

Meer thrillers op Netflixmeer