The Watcher

The Watcher

Recensie The Watcher: Deze woonwijknachtmerrie vliegt je naar de strot

|
|

De paranoia grijpt om zich heen in deze sappige thrillerserie van Ryan Murphy die met The Watcher een soort American Horror Story light heeft gemaakt.

De nachtmerrie die het gezin meemaakt dat centraal staat in The Watcher is gebaseerd op feiten. En als je dat weet, ga je je goede buur nog wat extra waarderen. De voornaamste creatieve geest achter deze serie, Ryan Murphy, weet wel raad met dit soort basismateriaal. Met successen zoals American Crime Story en de recente Netflix-horrorhit Dahmer maakt hij de gruwelen van ware gebeurtenissen voelbaar zonder te vergeten de personages die ze meemaken te verdiepen.

Van al Ryans eerdere werk roept The Watcher de meeste herinneringen op aan American Horror Story, wat vooral te danken is aan het beproefde basisidee van een huis waarin het niet pluis is. Maar in plaats van de route te kiezen met veel bloedvergieten, vertrouwt hij deze keer meer op spanning door heen en weer te schuiven met mogelijke daders.

Verstikkende obsessie

Nora en Dean Brannock (Naomi Watts en Bobby Cannavale) schrapen al hun geld bij elkaar om een kapitaal pand te kopen en New York te verruilen voor een dorpse woonwijk. Maar het huis mag dan prachtig zijn: bijna vanaf dag één hebben ze mot met de rare buren die zich veel te veel bemoeien met de nieuwe bewoners. Er heerst een verstikkende obsessie in de buurt met hun huis, die tot het kookpunt stijgt als ze brieven krijgen die ondertekend zijn met ‘The Watcher’. Deze gek beweert het gezin scherp in de gaten te houden en de inhoud van de brieven wijzen richting iemand die heel dicht bij ze staat. Het doel van de stalker is om ze weg te pesten, maar de Brannocks geven zich niet zomaar gewonnen. Het probleem is dat er massa’s mensen in de buurt zich zo vreemd gedragen dat ze makkelijk de dader kunnen zijn.

The Watcher

Kleurrijke mafketels

Murphy en zijn companen hebben een hele mooie cast bij elkaar verzameld voor hun nieuwe serie. De hoofdrollen zijn sterk bezet maar ook de figuren om hen heen worden gespeeld door stuk voor stuk uitstekende bijrolacteurs, zoals Margo Martindale, Jennifer Coolidge en Christopher McDonald. Het is Murphy zelfs gelukt om voor het eerst sinds jaren Mia Farrow weer voor de camera te krijgen. The Watcher zit dan ook vol scènes waarin de acteurs zich heerlijk kunnen uitleven. Subtiel is het totaal niet, maar de kleurrijke mafketels die het leven van de familie Brannock zuur maken, zorgen wel voor lekker veel knallende confrontaties.

Dwaalsporen

The Watcher maakt zich wel schuldig aan een trucje dat je vaker ziet bij series waar de zoektocht naar een dader het hoofdverhaal vult. In elke aflevering wordt er weer een handvol verdachten gepresenteerd en dat zijn een hoop dwaalsporen bij elkaar. Als je dan terugkijkt naar het gedrag van een personage dat zich ooit verdacht maakte, is dat niet meer te verklaren op het moment dat het van alle blaam is gezuiverd. Maar afgewisseld met de vraag wie die creepy brieven op het geweten heeft, weet deze serie ondanks de extreme gebeurtenissen ook een treffend satirisch plaatje te schilderen van mensen en hun obsessieve relatie met hun huizen.

The Watcher

Met een trefzeker gevoel voor smeuïgheid en humor raast Ryan Murphy door dit beklemmende verhaal over mensen en hun kastelen. De cast van The Watcher heeft zichtbaar plezier beleefd met het spelen van alle kleurrijke personages. Als kijker moet dat ook makkelijk lukken.

The Watcher is nu te zien op Netflix.