• Bioscoop

Recensie Babylon – ‘Hoe langer de film duurt, hoe minder het je kan schelen’

Als de regisseur van La La Land een film maakt over het oude Hollywood, zeker met rollen voor Brad Pitt en Margot Robbie, zijn we natuurlijk erg benieuwd...

Babylon

Het is begrijpelijk dat de critici verdeeld zijn over deze film. Er zijn duidelijk kosten noch moeite zijn gespaard om het er allemaal top uit te laten zien en het oude Hollywood van honderd jaar geleden te laten herleven. Het gaat alleen te lang door zodat het blijft bij toekijken. Hoe langer de film duurt, hoe minder het je kan schelen wat er met die personages gebeurt.

Hoofdpersoon Manny maakt weinig los, omdat hij wordt gespeeld door de even mooie als saaie Diego Calva. Je leeft meer mee met filmster Jack, omdat die diepte heeft en Brad Pitt gewoon een betere acteur is. Hetzelfde geldt voor zwarte trompettist Sidney (Jovan Adepo), wiens verhaal eraan lijkt te zijn geplakt en weinig invloed heeft op de andere lijntjes van Babylon.

Niet meer motivatie dan ‘Ik wil bij de film’

Jammer, want Sidney en zijn verhaal zijn heel wat interessanter dan Nellie, het zoveelste blondje (Margot Robbie) dat door Hollywood wordt opgevreten en weer uitgespuugd. Dat is geen spoiler, want Nellie verwordt in Babylon al vrij snel tot een sneu geval dat steeds gered moet worden door een vent, die weinig dimensie of motivatie heeft, behalve: ‘Ik wil bij de film.’

Babylon
© Universal Pictures International

Meer Eyes Wide Shut dan Moulin Rouge

Het grootse feest aan het begin van Babylon moet een hoogtepunt zijn, maar niemand lijkt daar echt plezier te hebben. Ze doen alleen voor de vorm mee om te zien en gezien te worden. Het lijkt meer op Eyes Wide Shut dan op Moulin Rouge. Regisseur Damien Chazelle probeert na La La Land weer een film zoals vroeger te maken en komt opnieuw niet verder dan een imitatie.

In het spektakel Babylon wordt continu gezegd hoe gaaf het is om naar de film te gaan en te worden geraakt, maar dat wordt vooral gezegd in cliché-teksten, zodat het blijft bij kijken naar die prachtige plaatjes.

Babylon is nu te zien in de bioscoop

Brad Pitt was in shock over de hoeveelheid naakt en orgies in Babylon. Daar heeft Margot Robbie in haar volgende film geen last van; die gaat over de barbiepop.