Recensie The Mother – ‘Jennifer Lopez overtuigt niet als stoere killer in deze actiethriller vol gemiste kansen’
Jennifer Lopez lijkt de romantische comedy ontgroeid en na de actiecomedy Shotgun Wedding (lees hier de recensie) is de actrice in The Mother te zien als koelbloedige killer. Ze doet haar best, maar kan het beter houden bij romcoms.
Nadat Liam Neeson met veel succes de overstap maakte van het serieuze werk naar harde actiethrillers deden verschillende acteurs hem na. Sean Penn knalde erop los in The Gunman, Denzel Washington liet zich van zijn gevaarlijke kant zien in The Equalizer, Jennifer Garner nam wraak in Peppermint en Jeff Bridges schopte kont in actieserie The Old Man. Jennifer Lopez doet ook een poging om een stoere bad ass te spelen, maar ze is overtuigender als koningin van de romcom.
The Mother komt in actie
J-Lo speelt een personage zonder naam, die begon als sluipschutter in het leger en daarna ging werken voor criminelen. Ze kwam tot inkeer en besloot te getuigen tegen deze gevaarlijke mannen. Dat brengt niet alleen haar eigen leven in gevaar, maar ook het leven van haar pasgeboren dochter en om het meisje te beschermen, laat ze het kindje adopteren. Twaalf jaar later loopt haar dochter alsnog gevaar en komt ‘the mother’ opnieuw in actie om af te rekenen met haar oude vijanden.
De tekst gaat verder onder de trailer van The Mother
Jennifer Lopez kijkt boos
De heldin heeft geen naam en hetzelfde geldt voor haar persoonlijkheid. Ze is een koelbloedige killer met een zwak voor haar dochtertje en meer diepgang heeft ze niet. Jennifer Lopez kan daar niet veel mee en kijkt het grootste deel van de film boos voor zich uit en probeert de kijker te overtuigen dat ze gevaarlijk is. Pas wanneer ze haar kwetsbare kant laat zien, weet ze met haar grote bruine ogen wat gevoel in The Mother te stoppen.
J-Lo is niet geloofwaardig als gevaarlijke vrouw
Dat soort momenten komen alleen te weinig voor. The Mother is een actiethriller en het grootste gedeelte van de film bestaat uit spannende scènes die niet helemaal uit de verf komen. J-Lo is gewoon niet geloofwaardig als gevaarlijke vrouw en wanneer ze een schurk martelt is het bijna komisch om naar te kijken. Hetzelfde geldt voor een achtervolging, waarin de heldin achter een crimineel aanrent en letterlijk over talloze obstakels heen moet springen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Een satire op actiefilms
Om de schurk in z’n kraag te grijpen, moet ze zich manoeuvreren langs nonnen, kistdragers, bejaarden, een schoolklas en bruiloftsgasten. Het is allemaal net iets te veel van het goede en als het niet zo spannend in beeld was gebracht, had de achtervolging een satire op actiefilms kunnen zijn. De scènes waarin de sluipschutter met haar vijanden afrekent van een afstandje zijn een stuk beter en daar zit veel meer spanning in.
De band tussen mother en dochter
Het is wel jammer hoe makkelijk ze met haar tegenstanders afrekent. Gael García Bernal en Joseph Fiennes spelen creepy bad guys, maar hebben weinig te doen in de film. Daar had veel meer in gezeten. De Netflix Original focust daarentegen meer op de band tussen the mother en haar dochter. Het middenstuk is daardoor wat slomer dan de rest, maar het geeft J-Lo wel de kans om haar acteervaardigheden te laten zien en die zijn een stuk beter dan haar vechtkunsten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Conclusie
In The Mother probeert Jennifer Lopez een bad ass te spelen, maar ze overtuigt niet als actieheldin. Pas wanneer ze de kwetsbare kant van haar personage kan laten zien, maakt ze een beetje indruk. Haar tegenspelers doen het daarentegen een stuk beter, maar hun rollen zijn te klein. Daardoor is The Mother niet de leuke actiefilm die het had kunnen zijn.
The Mother is te zien op Netflix.
Meer van Netflix
Recensie A Beautiful Life – ‘Aan het einde van deze romantische dramafilm ben je fan van zanger Christopher’
Recensie Perfil Falso – ‘Je kijkt deze erotische thriller voor de naakte lijven en blijft kijken voor het verhaal’
Recensie Blood & Gold – 'Na een uur ben je vergeten waarom je moest glimlachen om de pulpy oorlogsfilm'
Regisseur Quentin Tarantino maakt gehakt van Netflixfilms: 'Wegwerp-entertainment'
Recensie Victim/Suspect – ‘Het onderwerp is heftig, maar de documentaire heeft iemand als Kees van der Spek nodig’
Recensie FUBAR – 'Deze mislukte comedyserie voelt aan als Arnold Schwarzeneggers begrafenis'
Nederlandse film Faithfully Yours blijkt razend succes bij Netflix
Recensie MerPeople – ‘De magische docu laat je geloven in zeemeerminnen’
Netflix maakt einde aan gratis delen account, abonnees krijgen e-mail
Recensie El Silencio – ‘Het lukt de spannende Spaanse serie om een moordenaar sympathiek te maken’
The Mother
Wat anderen nu lezen
Recensie A Beautiful Life – ‘Aan het einde van deze romantische dramafilm ben je fan van zanger Christopher’
Recensie Perfil Falso – ‘Je kijkt deze erotische thriller voor de naakte lijven en blijft kijken voor het verhaal’
Recensie Blood & Gold – 'Na een uur ben je vergeten waarom je moest glimlachen om de pulpy oorlogsfilm'
Recensie Victim/Suspect – ‘Het onderwerp is heftig, maar de documentaire heeft iemand als Kees van der Spek nodig’
Recensie FUBAR – 'Deze mislukte comedyserie voelt aan als Arnold Schwarzeneggers begrafenis'
Recensie MerPeople – ‘De magische docu laat je geloven in zeemeerminnen’
Regisseur Quentin Tarantino maakt gehakt van Netflixfilms: 'Wegwerp-entertainment'
Recensie Spider-Man: Across the Spider-Verse – 'Dit meesterwerk is Spider-Man op z’n spectaculairst'
Recensie The Boogeyman – 'Deze horrorfilm is alleen eng als je vergeet dat smartphones bestaan'
Recensie Fatal Attraction - 'De seksloze serie verpest alle aantrekkingskracht die de film ooit had'