Peaky Blinders S6
Peaky Blinders

Recensie Peaky Blinders – Het laatste seizoen is onvoorspelbaar en nog even sterk als altijd

|
|

Hoewel de kijkers nog nooit zo lang hebben moeten wachten op een nieuwe seizoen van Peaky Blinders blijkt ook het zesde – en laatste – seizoen het wachten waard.

Hoewel Thomas Selby (Cillian Murphy) de afgelopen vijf seizoenen al veel voor z’n kiezen heeft gekregen, komt er in het laatste seizoen van Peaky Blinders nog een schepje bovenop. Hij laveert tussen fascistenleider Mosley (Sam Claflin) en IRA-terrorist McKee (Charlene McKenna), gaat in zaken met gangsters in Boston, verliest zijn tante Polly (Helen McCrory) en wordt bedreigd door haar zoon Michael (Finn Cole), die hem verantwoordelijk houdt voor haar dood.

Er zitten meer fijne secreten in de serie

De echte reden voor Polly’s dood, is dat actrice Helen McCrory vorig jaar overleed en haar afwezigheid hakt er flink in. Een van de pluspunten van Peaky Blinders is immers dat de vrouwen net zo sterk zijn als de mannen en dat werd vooral bewezen door Polly. Gelukkig is Anya Taylor-Joy op dreef als Michaels vrouw Gina en is Amber Anderson minstens zo’n fijn secreet als Mosleys vrouw Diana. Ze zijn echter geen van beide zo sterk als de iconische actrice.

Iedereen gaan verder naar de afgrond

Misschien dat de schrijvers van Peaky Blinders daarom Polly een rol in het verhaal hebben gegeven door haar woorden in Tommy’s gedachten te laten rondgaan. Op dramatisch gebied gebruiken ze het verlies om alle leden van de Selby-familie nog iets verder richting de rand van de afgrond te duwen; Tommy’s oudere broer Arthur (Paul Anderson) slaat nu helemaal door met zijn drugsverslaving en zelfs Tommy kan niet meer normaal nadenken.

Peaky Blinders S6

Een nieuwe kant van Thomas Shelby

We kennen Tommy als de rust zelve en door de koele kikker langzaam de controle te laten verliezen, wordt de geliefde anti-held minder voorspelbaar. Voor de verandering weet je als kijker echt niet meer wat die vent nu weer gaat doen, terwijl je blijft hopen dat hij er bovenop zal komen. Zo voelt het zesde seizoen toch nog verfrissend aan en leren we na tien jaar opeens een nieuwe kant van Thomas Shelby kennen.

Een film in plaats van een extra seizoen

Dit laatste seizoen biedt verder de topkwaliteit die je gewend bent van de misdaadserie. Cillian Murphy is inmiddels vergroeid met zijn rol en hetzelfde geldt voor de andere acteurs. Alles ziet er weer piekfijn uit en de coole soundtrack doet de rest. Er had best een zevende seizoen mogen/moeten komen, maar als troost komt er gelukkig een film als definitieve afsluiter.

Peaky Blinders

Sommige series gaan veel te lang door. Peaky Blinders trapt niet in die valkuil en stopt op het hoogtepunt. Dat is eigenlijk best jammer, want deze serie heeft een solide basis van sterke acteurs in mooie decors die ons laten meeleven met interessante personages. En met slechts zes afleveringen per seizoen, hebben we geen tijd om ons te gaan vervelen.

Peaky Blinders is vanaf 10 juni te zien op Netflix.

Wie vraagt zich dat niet af: Hoe echt is Peaky Blinders? En wist je dat je de opnamelocaties gewoon kunt bezoeken