Hocus Pocus 2

Hocus Pocus 2

Recensie Hocus Pocus 2 – Dit magische vervolg tovert een glimlach op je gezicht

|
|

Hocus Pocus is een nostalgische cultklassieker en daar blijf je met je handen vanaf. Hocus Pocus 2 weet alsnog de magie van de Disneyfilm te evenaren en tovert moeiteloos een glimlach op je gezicht.

Om heel eerlijk te zijn is Hocus Pocus helemaal niet zo’n goede film. Hij zit vol kinderachtige ongein en de special effects zijn om te huilen. Dat het verhaal over drie campy heksen toch uit kon groeien tot een cultklassieker is te danken aan een geweldige Bette Midler en haar twee grappige tegenspeelsters. Bijna dertig jaar na de eerste film is er nu een vervolg en Hocus Pocus 2 is stukken beter dan het origineel.

Een kopie van de eerste film

Aan het verhaal is niet heel veel gesleuteld en de Disney+ Original is grotendeels een kopie van de eerste film. De Sanderson-zussen keren weer terug in het stadje Salem en de drie heksen hebben opnieuw het bloed van een onschuldig persoon nodig voor een magisch ritueel. Natuurlijk zijn er twee heldinnen die hier een toverstokje voor steken en dat leidt tot een race tegen de klok, want ook dit ritueel moet uitgevoerd worden voordat de zon opkomt.

Slecht, maar ook sympathiek

Tot zover niks nieuws. Dat Hocus Pocus 2 toch een genot is om naar te kijken, komt door de uitvoering. Het begint met een terugblik en toont hoe de Sanderson-zussen als jonge meiden verstoten werden uit Salem. Dat maakt ze net iets sympathieker, want eigenlijk zijn ze gewoon slachtoffers van de aartsconservatieve mannen in het stadje. Hun wraak wordt daardoor begrijpelijker, maar ze verliezen hun scherpe randjes niet en de kinderetende heksen blijven lekker slecht.

Hocus Pocus 2

Buitenbeentjes

De twee heldinnen zijn ook een stuk leuker dan de hoofdpersonen uit de eerste film. Becca (Whitney Peak) en Izzy (Belissa Escobedo) zijn twee eigenzinnige buitenbeentjes, die hun kennis van het occulte gebruiken om het op te nemen tegen de heksen. Ze zijn ook dapper en wanneer hun voormalige vriendin Cassie (Lilia Buckingham) hulp nodig heeft, staan de meiden gelijk voor haar klaar, ook al kunnen ze haar oerdomme vriendje niet uitstaan.

Vliegende roomba’s

Cassies vriendje is niet de enige sukkel in het verhaal. De Sanderson-zussen zijn nog steeds enorm dom en daar komt veel van de humor vandaan. In een apotheek eten ze verjongingscrèmes en wanneer maar één bezem is om op te vliegen, die natuurlijk wordt ingepikt door Winifred (Bette Midler), kiest Sarah (Sarah Jessica Parker) voor een stofzuiger en Mary (Kathy Najimy) vliegt onhandig weg op twee roomba’s.

Campy charme

De actrices hebben duidelijk de tijd van hun leven. Bette Midler geniet zichtbaar en zelfs Sarah Jessica Parker, die al jaren op de automatische piloot acteert, heeft het naar haar zin en zorgt voor een paar grappige momenten. Ook Sam Robertson is erg leuk als mislukte goochelaar met een verborgen agenda en Tony Hale is aandoenlijk als vriendelijke burgemeester. Daarnaast zien de special effects er dit keer beter uit, zonder de campy charme uit het origineel te verliezen.

Hocus Pocus 2 heeft goed gekeken naar de film uit 1993. Alles wat toen leuk is, zit ook in dit vervolg. En alles wat niet werkte, is verbeterd. Daardoor zullen de fans van het origineel met veel plezier kijken naar de Disney+ Original en ook als je de cultklassieker niet kent, is Hocus Pocus 2 een heerlijke familiefilm om ieder jaar rond Halloween te kijken met het hele gezin.

Hocus Pocus 2 is te zien op Disney+.

Meer op Disney+