Pinocchio 2022

Pinocchio 2022

Recensie Pinocchio – Ondanks een sterke Tom Hanks is dit een saaie kopie van de Disney-klassieker

|
|

Pinocchio is de zoveelste live action-remake van een geliefde Disney-klassieker en jammer genoeg is de film niet meer dan een saaie kopie van het origineel. Daar kan zelfs een prima prestatie van Tom Hanks niets aan veranderen.

Disney grijpt graag terug op hits uit het verleden om opnieuw te scoren. Dat werkte goed met de live action-films van The Jungle Book en Cinderella, maar Aladdin en The Lion King hadden naast mooie beelden niets nieuws te bieden. De remake van Pinocchio is ook veel van hetzelfde en houdt zich te veel vast aan de gelijknamige animatiefilm uit 1940, waardoor het bijna een half uur duurt voordat er een beetje vaart in het verhaal komt.

Droevige blikken

Omdat de rol van Geppetto wordt gespeeld door Tom Hanks is zijn rol iets uitgebreid en krijgt de topacteur, die recent nog te zien was in de film Elvis, meer ruimte om het personage te ontwikkelen. De eenzame houtbewerker maakt niet zomaar een houten jongen, hij knutselt de marionet in elkaar omdat hij zijn dode zoontje mist. Pinocchio moet hem helpen in dat rouwproces en Tom Hanks weet dat met een paar droevige blikken en diepe zuchten heel duidelijk over te brengen.

Feest van herkenning

Maar de film heet Pinocchio en niet Geppetto. Wanneer de pop tot leven wordt gebracht door de blauwe fee beleeft hij al snel zijn eerste avontuur en verdwijnt de poppenmaker uit beeld. De remake blijft trouw aan de originele Disney-film en volgt netjes het scenario uit 1940. Er zijn schurken en liedjes, Pinocchio doet een paar domme dingen en wanneer hij liegt, groeit zijn neus. Het is een feest van herkenning, maar dat is alles wat de film te bieden heeft.

Pinocchio 2022

Geen sigaren, maar limonade

Zo hier en daar worden pogingen gedaan om het oude verhaal iets te moderniseren. Dat is vooral bedoeld om de kijker niet voor het hoofd te stoten. In het origineel werden groepjes rotjongens naar Pleasure Island gebracht, waar ze sigaren rookten en zich mochten misdragen. In de nieuwe versie zijn de sigaren ingeruild voor limonade en worden de gebeurtenissen verpakt in een musicalliedje, dat niet heel sterk is. Hierdoor mist de film een scherp randje en worden Pinocchio’s avonturen heel saai en veilig.

Dansende pop

Een andere verandering is de toevoeging van de vriendelijke poppenspeelster Fabiana (Kyanne Lamaya) en haar marionet Sabina. Zij is niet heel belangrijk voor het verhaal, maar haar dansende pop ziet er een stuk beter uit dan Pinocchio. De houten jongen heeft nog steeds de look uit 1940 en in een live action-film is dat creepy. Zijn geschilderde ogen tonen weinig emoties en gezichtsuitdrukkingen zien er daardoor vreemd uit. Dat is wel anders bij Sabina, die door haar grote poppenogen juist een sprankelende uitstraling heeft.

Pinocchio is een klassieker waar meerdere generaties mee zijn opgegroeid en het is begrijpelijk dat Disney wilde cashen met een remake, maar het eindresultaat is een opgepoetste versie zonder scherpe randjes en stelt daardoor flink teleur. Het enige lichtpuntje is Tom Hanks als een tragische Geppetto. Toch is hij niet voldoende om de remake te redden en je kunt beter de originele Disney-film opnieuw kijken.

Pinocchio is te zien op Disney+.

Dit is ook te zien op Disney+