Elvis

Elvis

Recensie Elvis - De legendarische rocker leeft weer, en hoe!

|
|

Er zijn al vaker films gemaakt over het leven van de legendarische rocker Elvis Presley, maar nog nooit eentje met zoveel gevoel voor show.

Als de louche kermisklant Tom Parker (Tom Hanks) - een alias van de Nederlander Dries van Kuijk - de negentienjarige Elvis Aaron Presley (Austin Butler) ziet zingen, en ziet wat een effect die gozer heeft op het vrouwelijke publiek, wordt hij direct de manager van de knul en maakt hij een superster van hem. Helaas heeft hij verder geen interesse in wat Elvis zelf wil en dat gaat hoe langer hoe meer voor problemen zorgen.

Geen moment rust

De King of Rock ‘n’ Roll komt weer tot leven in de nieuwe film van de Australische regisseur Baz Lurhmann, die bekend werd met het uitbundige Moulin Rouge en eenzelfde show maakt van Elvis, dat alles behalve een standaard biopic is. Daarin volgen we het levensverhaal van de legendarische zanger Elvis Presley in vrij grote stappen, die de kijker geen moment rust gunnen.

Elvis had een bijrol in zijn eigen leven

Die soms vrij drastische sprongen in de tijd zijn niet alleen een manier om veel informatie er doorheen te jagen, maar geeft je ook het gevoel dat je net als Elvis wordt geleefd. Presley is dan ook niet de spil van de film Elvis; dat is zijn manager Parker, die het verhaal vertelt, waardoor Elvis het nevenpersonage in zijn eigen leven wordt en volgens de film voelde de superster zich in het echt ook zo.

Elvis

Tom Hanks speelt Jabba the Hutt

Terwijl hoofdrolspeler Austin Butler het met zijn eigen kop en lijf mag doen, werd Tom Hanks in een ‘fat suit’ gehesen en bedekt onder een dikke laag make-up, waardoor hij echter nooit Parker wordt maar eerder Tom Hanks, die auditie doet voor Jabba the Hutt. En dat rare, Nederlandse (?) accent maakt het er niet beter op. Gelukkig helpt het tempo en de show van Elvis om je af te leiden en mee te sleuren in het verhaal.

Austin Butler zingt samen met Elvis

Het zal niemand verbazen dat Hanks het als acteur best leuk doet; het is verrassender dat de (nog!) onbekende Austin Butler het uitstekend doet in de zware titelrol. Hij zingt een deel van de liedjes zelf en een deel zijn originele opnames, en het beste bewijs van zijn talent is dat je amper verschil hoort. Uiteraard zit Elvis bomvol muziek en mag Baz Luhrman wel vaker dit soort eigenzinnige biopics gaan maken.

Elvis

Het is jammer dat Tom Hanks er zo raar uitziet als de Nederlandse Parker, maar daar tegenover staan een meesterlijke Austin Butler in de hoofdrol en de uitbundige regie van Baz Luhrman. Elvis is daardoor een mooie combinatie van binnenkant en buitenkant; een flitsende show, die ook het leed laat zien dat daar onder ligt. Als je nog geen Elvis-fan was aan het begin, dan ben je het zeker aan het einde.

Elvis is vanaf 23 juni te zien in de bioscoop

Austin Butler heeft keihard gewerkt om 'the king' te worden. En uiteraard zijn er nog veel meer mooie muzikale films te genieten.