Only Murders in the Building

Only Murders in the Building

Recensie Only Murders in the Building seizoen 2 - Moord was zelden zo grappig

|
|

Het tweede seizoen van Only Murders in the Building is veel van hetzelfde en dat is precies waar je op hoopt bij een hilarische misdaadserie met een topcast. De nieuwe afleveringen zijn zelfs iets leuker omdat de acteurs nóg beter op elkaar zijn ingespeeld.

Only Murders in the Building leek een afgerond verhaal. Drie uiteenlopende bewoners van een luxe appartementencomplex besloten een moord te onderzoeken en daar een podcast over te maken. De amateurdetectives hadden geen flauw benul waar ze mee bezig waren en met dom geluk wist het drietal de dader te ontmaskeren. Daarmee leek het avontuur afgelopen, maar in de laatste paar minuten van de seizoensfinale werden de speurneuzen zelf opgepakt en verdacht van moord. Het tweede seizoen gaat gelijk verder na die cliffhanger.

Verdachte podcasters

Het trio wordt ondervraagd over de moord op Bunny (Jayne Houdyshell), de strenge manager van het gebouw, en al snel wordt helder dat er te weinig bewijs tegen hen is. Ze worden vrijgelaten, maar blijven verdacht. Dat komt de podcasters slecht uit, want ze krijgen alle drie de kans van hun leven. Charles (Steve Martin) wordt gevraagd om in een remake van zijn tv-serie Brazzos te spelen, Oliver (Martin Short) krijgt het aanbod om de podcast te verfilmen en Mabel (Selena Gomez) ontmoet een verleidelijke kunstenares, die wel iets ziet in haar schilderijen.

Geen makkelijke kopie

Het gaat de vrienden voor de wind, maar als ze worden veroordeeld voor de moord op Bunny raken ze alles kwijt. Om dat te voorkomen, moeten ze de zaak zelf oplossen en dat onderzoek wordt natuurlijk opgenomen voor de podcast. Het klinkt als een herhaling van zetten en het tweede seizoen zou makkelijk een kopie van het eerste kunnen zijn. Dat is het gelukkig niet. Veel van de humor uit het eerste seizoen draaide om het geklungel tijdens het podcasten, maar nu weten de drie wel hoe dat moet en ligt er meer nadruk op de personages zelf.

Only murders in the building

In de val gelokt?

De focus op de hoofdpersonages loopt mooi over in het moordonderzoek, waarin zij zelf de hoofdverdachten zijn. De speurders onderzoeken het bewijs tegen zichzelf en dat opent een deur naar nieuwe grappen, die allemaal een schot in de roos zijn. In iedere aflevering wordt er wel een aanwijzing gevonden waardoor het drietal dieper in de problemen komt en het is duidelijk dat iemand hen in de val wil lokken, maar wie en waarom?

Een gebouw vol geheimen

Charles, Oliver en Mabel hebben nu ook iets meer verstand van politiewerk, al hangt hun onderzoek aan elkaar van toevalligheden. Er is altijd wel ergens een geheime lift of verborgen ingang, waardoor ze nieuwe informatie krijgen. Dat is allemaal iets te geforceerd en kan gezien worden als het enige minpuntje van de hilarische misdaadserie, die verder vlekkeloos is.

Gouden trio

Zelfs de toevoeging van een aantal nieuwe personages doet geen afbreuk aan de serie en zorgt er juist voor dat de drie helden wat meer diepgang krijgen. De acteurs zijn ook beter op elkaar ingespeeld. Steve Martin en Martin Short waren al een gouden duo, waardoor Selena Gomez een beetje het derde wiel was. Maar in het nieuwe seizoen heeft zij een betere chemie met de comedyveteranen en zijn haar one-liners nog scherper.

Het tweede seizoen van Only Murders in the Building evenaart met gemak het eerste seizoen en is opnieuw een aaneenschakeling van hilarische momenten. Dit keer zit er ook iets meer diepgang in, al blijft het moordonderzoek wel heel erg oppervlakkig en is dit niet meer dan een excuus voor geinig gestuntel. Maar dat is precies waarvoor je deze serie kijkt.

Only Murders in the Building is te zien op Disney+. Iedere dinsdag is er nieuwe aflevering

Meer van Disney+