Do Revenge

Do Revenge

Recensie Do Revenge – Deze degelijke tienerfilm kan wel iets meer venijn gebruiken

|
|

Twee tienermeiden willen wraak nemen op hun pestkoppen en sluiten een pact om met elkaars aartsvijanden af te rekenen. Dat is een lekker begin voor een inktzwarte comedy, maar het blijft allemaal erg braaf in Netflix Original Do Revenge.

Modepopje Drea Torres (Camila Mendes uit Riverdale) is de populairste meid op school en heeft een mooie toekomst voor de boeg. Ze staat op het punt naar een prestigieuze universiteit te gaan en kan altijd rekenen op de steun van haar lieve vriendje Max (Austin Abrams uit Dash & Lily). Totdat die creep opeens een naaktvideo van haar deelt met de rest van de school en haar hele leven in duigen valt.

Geen staande ovatie

Drea pikt dit niet en voor het oog van de hele school geeft ze Max een mep. Je zou denken dat ze een staande ovatie zou krijgen, maar die actie brengt haar juist diep in de problemen. De voormalige queen bee wordt bijna van school gestuurd en na de zomervakantie moet ze een taakstraf uitvoeren. Ondertussen leert ze Eleanor (Maya Hawke uit Stranger Things) kennen en deze nerdy meid blijkt óók een aartsrivaal te hebben.

Tijd voor wraak

De tienermeiden besluiten elkaar een handje te helpen door wraak te nemen op elkaars pestkoppen. Drea rekent af met een geitenwollensokken-sekreet dat een vuige roddel over Eleanor verspreidde en ondertussen krijgt Eleanor een complete make-over om het leven van Max kapot te maken. Dat blijkt nog best lastig te zijn, want een man als Max kan echt overal mee wegkomen.

Do Revenge

Ranzige kwal

Do Revenge bevat een flinke dosis scherpe maatschappijkritiek, dat komt goed naar voren in de scènes waarin Max zonder consequenties de naarste streken uithaalt. Na het lekken van de sekstape zet hij zichzelf neer als het slachtoffer en kan hij op sympathie rekenen van de hele school, terwijl Drea met de nek wordt aangekeken. Austin Abrams schittert op deze momenten als ranzige kwal, die het bloed onder je nagels vandaan haalt.

Niet zo complex

Deze scènes zijn het leukst omdat met bijtende humor een maatschappelijk probleem wordt aangekaart. Het is alleen jammer dat de problemen meerdere keren hardop worden uitgelegd. De personages hoeven niet te vertellen dat machtige mannen alles kunnen flikken, want dat is het verhaal van de film. Do Revenge legt regelmatig uit dat niemand te vertrouwen is en waarom het wraakplan wordt uitgevoerd, terwijl de Netflix Original helemaal niet zo complex is.

Do Revenge

Veel te braaf

Dat is ook de grote zwakte van de film. Het scenario is heel erg braaf en los van een flinke plotwending zitten er weinig verrassingen in. Do Revenge begint als een geinige tienerversie van De Graaf van Monte Cristo, maar halverwege wordt het toch een standaard romantische comedy, waarin een belangrijke les wordt geleerd. Met iets meer venijn in het verhaal en scherpere dialogen had dit een sterke satire kunnen zijn.

Do Revenge heeft een leuke cast, met Austin Abrams als uitschieter. De film doet ook een goede poging om iets te zeggen over de ongelijke machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen, maar op de momenten dat de Netflix Original niks te zeggen heeft, is het de zoveelste voorspelbare romcom.

Do Revenge is te zien op Netflix.

Nog meer sterke vrouwen op Netflixmeer