The Takeover

The Takeover

Recensie The Takeover – Tenenkrommende thriller vol lachwekkende actiescènes

|
|

In Nederland maken we prima romcoms – zoals deze 25 toppers – en uitstekende jeugdfilms, maar op het gebied van actiefilms kunnen we nog heel veel leren. Dat wordt opnieuw bewezen door de tenenkromende actiethriller The Takeover.

Wanneer een film begint met een hacker die een pipeline in het mainframe ontdekt en daar met een paar tikken op het toetsenbord een trojan horse instopt, weet je dat het weinig goeds voorspelt. Toch is dit ongeloofwaardige technische geneuzel niet eens het dieptepunt van de Nederlandse Netflix Original, die met de minuut ongeloofwaardiger en lachwekkender wordt.

Het idee is prima

Het uitgangspunt van The Takeover is niet eens zo slecht en de makers zijn duidelijk geïnspireerd door nineties klassiekers zoals The Net, Speed en Enemy of the State. Hacker Mel Bandison (Holly Mae Brood) ontdekt een hack in de code van een bedrijf dat een zelfrijdende bus heeft gemaakt. Ze pakt de daders terug door hun systeem plat te leggen, maar maakt daarmee enkele machtige vijanden en loopt groot gevaar. Prima idee voor een lekkere thriller, alleen is de uitwerking echt belabberd.

Alles is slecht

Het is niet makkelijk om de vinger op de zere plek te leggen, want alles in deze film is slecht. Zelfs de audio heeft kuren, waardoor het op momenten klinkt alsof de dialoog er later aan toe is gevoegd. Maar een groter probleem is dat de film gewoon lachwekkend is. Een hacker die intens naar een scherm staart en met wat tikken op het toetsenbord een code schrijft om binnen een minuut een computersysteem plat te leggen, was acceptabel in de jaren negentig toen niemand wist hoe het internet werkte, maar kan nu echt niet meer.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Netflix

Hollen door de Koopgoot

Een actiethriller hoeft natuurlijk niet logisch of geloofwaardig te zijn, maar hij moet wel spannend zijn. Dat is deze Netflix Original ook niet. Verre van zelfs. Wanneer Mel op de vlucht slaat in Rotterdam, holt ze door de Koopgoot en neemt ze een watertaxi. Daar wordt wat spannende muziek aan toegevoegd, maar daardoor is het niet opeens vette actie. Het meest lachwekkende moment komt tijdens de climax als de bus op hol slaat en de actie wordt gesimuleerd door struikelende passagiers.

Onbedoeld grappig

The Takeover is op z’n slechtst wanneer Géza Weisz in beeld is. De acteur speelt Thomas, een mislukte date van Mel. Omdat ze hulp nodig heeft, schuilt ze bij de suffe charmeur, maar daardoor komen de bad guys ook achter hem aan. Géza doet zijn best om een actieheld te zijn, maar alles wat hij doet is onbedoeld grappig. Hij slaakt een gilletje wanneer er op hem geschoten wordt, scheldt in het Nederlands tegen een Fransman en doet een mislukte poging om stoer van de trap te huppelen.

The Takeover

Vette knipoog

Ook Frank Lammers zorgt voor wat grappige momenten, maar hij heeft door wat een belabberde film het is en speelt de rol van ethische hacker Buddy Benschop – ja zo heet het personage echt – met een vette knipoog. Alleen Holly Mae Brood pakt het serieus aan en ze heeft echt wel het talent om een stoere actieheldin te spelen, maar The Takeover verkwanselt haar skills met pijnlijke dialogen en ondermaatse tegenspelers.

Op iedere scène van The Takeover is wel iets aan te merken. Het acteerwerk is houterig, de actie is lachwekkend, de dialogen zijn van het niveautje schoolmusical, de special effects doen denken aan een ouderwetse screensaver, de personages zijn eendimensionaal en echt alles aan het verhaal voelt verouderd aan. In 1995 had dit misschien nog een degelijke videotheekfilm kunnen zijn, maar nu is de Netflix Original pure tijdverspilling.

The Takeover is te zien op Netflix.

Meer actie op Netflixmeer