Day Shift

Day Shift

Recensie Day Shift – Een zonovergoten vampierfilm vol vette actie

|
|

We hebben al vaker films gezien over bloedzuigers en stoere mensen die daarop jagen. In Day Shift gebeurt dat voor de verandering op klaarlichte dag!

Bud (Jamie Foxx) is een heel normale vent, die in scheiding ligt, zijn dochter Paige (Zion Broadnax) van school haalt en zwembaden schoonmaakt. Oh, en hij is een vampierjager... Dat zorgt gelijk voor een aantal problemen. Zo weten Paige en haar moeder Jocelyn (Meagan Good) niets van zijn bijbaan en is Jocelyn van plan om het huis te verkopen en te vertrekken. Om dat te voorkomen, moet Bud even snel veel geld verdienen.

Vampiers jagen in de zon

Tja, als je nu nog met een film over vampiers aan komt zetten, moet je daar wel iets origineels bij verzinnen. In het geval van Day Shift geeft de titel het al aan: Bud gaat overdag op jacht en dat geeft de film meteen een andere ‘look and feel’. Dat wordt nog eens versterkt doordat Bud in de San Fernando Valley woont, waar de stralende zon van Californië alles fel verlicht.

Bloedzuiger en plantenverdelger

Helaas vonden de schrijvers van Day Shift het nodig om er een hele bak aan vampier-informatie bij te verzinnen, met allerlei soorten, die ieder hun eigen sterke en zwakke kanten hebben. Dat is nergens voor nodig en ze doen er weinig mee. De hoofdschurk kan blijkbaar met een gebaar planten killen, maar lijkt dat vooral te doen omdat de regisseur dat cool vond.

Day Shift

Graag een strakkere tijdsduur

Misschien hebben ze die extra informatie er alvast ingestopt voor een volgende film. Dat zou niet eens erg zijn, maar dan wel graag met een wat strakkere tijdsduur. En als ze in Day Shift 2 de hoofdrol weer geven aan Bud en zijn ‘sidekick’, de slappe Seth (Dave Franco), wordt het waarschijnlijk meer van hetzelfde: een luchtig filmpje, met veel verwijzingen naar de Twilight-films.

Supernatural met meer biceps

Dan zouden we liever een eigen film willen zien van de vampierjagende Nazarin-broers, gespeeld door Scott Adkins en Steve Howey. Die twee functionele vechtjassen hebben in Day Shift een fijne chemie samen en tijdens het vechten versterken ze elkaar op een manier die erg cool is, maar voor de stoere gasten blijkbaar heel gewoon; een soort Supernatural met meer biceps.

Day Shift

Bloedzuiger en slangenmens

Met John Wick maakte stuntman Chad Stahelski zijn regiedebuut en nu is het de beurt aan collega J.J. Perry. Zijn achtergrond is in Day Shift goed te zien, want er zit vette actie in. Daarbij wordt gebruik gemaakt van stuntlui die blijkbaar ook slangenmensen zijn, want als foute vampiers draaien ze zich letterlijk in allerlei bochten om aan Bud & Co. te ontkomen, dat zorgt voor vechtscènes vol verrassingen.

De Netflix-film Day Shift kijkt lekker weg, omdat het weinig pretenties heeft en zorgt voor fijn bijt-slik-weg vermaak. De zonovergoten locatie is even opmerkelijk als aangenaam voor een film over vampierjagers. Held Jamie Foxx krijgt ook een aantal leuke tegenspelers, maar had prima zonder alle overtollige achtergrondinformatie gekund.

Day Shift is te zien op Netflix

Er zijn veel toffe vampierfilms gemaakt en al zijn ze natuurlijk slecht; sommige bloedzuigers zijn trouwens best lekker.