Falling for Christmas

Falling for Christmas

Recensie Falling for Christmas – ‘Lindsay Lohan tilt dit cliché kerstfilmpje naar een hoger niveau’

|
|

Falling for Christmas is een mierzoete en voorspelbare kerstfilm, waar er letterlijk honderden van zijn. Dat de Netflix Original toch nog weet op te vallen is te danken aan een heerlijke hoofdrol van Lindsay Lohan, die met deze fijne film haar grote comeback maakt.

Ooit was Lindsay Lohan de kroonprinses van Hollywood, maar verslavingen, foute vriendjes, arrestaties en een reeks filmflops maakten daar een einde aan. Haar laatste rol in een noemenswaardige film was in 2013 en dat was Scary Movie 5... Daarna volgden nog een aantal kleine rolletjes in tv-series, maar haar filmcarrière leek voorgoed voorbij. Totdat Netflix haar een deal aanbood om een aantal kerstfilms te maken. Met Falling for Christmas bewijst Lindsay dat zij nog steeds met gemak een leuke romantische comedy kan dragen.

Bekend verhaal

Het verhaal van de Netflix Original stelt bijzonder weinig voor en lijkt verrassend veel op de romantische film Falling for Vermont, waarin een schrijfster na een auto-ongeluk haar geheugen verliest en onderdak krijgt bij een alleenstaande vader, waar zij natuurlijk verliefd op wordt. In Falling for Christmas speelt Lindsay geen schrijfster maar de verwende dochter van een rijke hoteleigenaar. Maar ook deze Sierra Belmont verliest haar geheugen wanneer ze na een mislukt aanzoek van haar suffe vriendje van een berg dondert en met haar hoofd tegen een boom knalt.

De handen uit de mouwen

Ze wordt gevonden door de knappe Jake (Chord Overstreet), die haar naar het ziekenhuis brengt en wanneer het blijkt dat Sierra zich niks meer kan herinneren, stelt de vriendelijke weduwnaar voor dat zij verblijft in zijn herberg tot haar geheugen weer terugkeert. Je kunt wel raden wat er dan gebeurt. Het verwende nest moet voor het eerst in haar leven de handen uit de mouwen steken en dat gaat natuurlijk helemaal fout. Het zijn suffe scènes, maar Lindsay weet er alles uit te halen. Waardoor het daadwerkelijk grappig wordt wanneer Sierra worstelt met het opmaken van haar bed of een hele fles wasmiddel in de wasmachine laat vallen.

Falling for Christmas

Oprechte warmte

Haar chemie met Chord Overstreet is ook erg leuk. De Glee-acteur is geen groot talent, maar doet het prima als love interest. Hij weet nog iets van persoonlijkheid te proppen in herbergier Jake, die vooral lief en behulpzaam is. De twee sterke hoofdrolspelers tillen het cliché kerstfilmpje naar een iets hoger niveau en stoppen er een oprechte warmte in die veel van dit soort films missen. De kwaliteit van de film daalt ook direct wanneer de twee niet in beeld zijn. Tussen hun romance door is te zien wat er gebeurde met Sierra’s verloofde. Deze dommige influencer ontmoet in het bos een ruige visser en samen stuntelen ze door de wildernis. Grappig is het niet en het voegt weinig toe aan het verhaal.

Geloofwaardige transformatie

Falling for Christmas is verre van een meesterwerk en er zijn ook veel betere kerstfilms, maar binnen het genre van de mierzoete romcom is dit een van de betere. De Netflix Original bewijst dat een goede cast het verschil maakt. Chord doet het prima en Lindsay heeft er duidelijk zin in om weer te acteren. Zij maakt van Sierra geen oppervlakkig kreng, maar een hulpeloze rijkluisdochter die niet weet wat zij wil met haar leven. Daardoor wordt het een gelaagd personage en is de transformatie van luie diva naar zelfverzekerde powervrouw zelfs geloofwaardig!

Falling for Christmas

Een Netflix-kerstfilm staat niet direct goed op het cv van een Hollywoodster, maar in het geval van Lindsay Lohan is Falling for Christmas het begin van haar grote comeback. Zij geeft haar personage een subtiele diepgang die je zelden ziet in dit soort films en laat daarmee zien dat ze weer helemaal terug is, niet als prinses van de romcom, maar als koningin.

Falling for Christmas is te zien op Netflix.

Nog meer Netflixmeer