Recensie Dead to Me seizoen 3 – ‘Een hartverwarmend én hartverscheurend meesterwerk’

Door Ruben Praster
Dead to Me seizoen 3

De komische dramaserie After Life wist op fenomenale wijze rouwverwerking te combineren met vlijmscherpe grappen. Dead to Me doet dat ook en doet het zelfs nog beter. Het derde seizoen van de Netflix Original is een hartverwarmend én hartverscheurend meesterwerk.

Het tweede seizoen van Dead to Me eindigde met een auto-ongeluk. Een stomdronken Ben (James Marsden) reed met zijn truck tegen de auto van Jen (Christina Applegate) en Judy (Linda Cardellini). Het is geen spoiler om te zeggen dat ze het hebben overleefd, maar het ongeluk is wel het begin van een nieuwe dosis drama. Wanneer Ben beseft wat hij heeft gedaan, worstelt hij met de gevolgen. En in het ziekenhuis krijgt Jen heel slecht nieuws te horen.

Verrassingen en plotwendingen

Heel veel meer kan er niet gezegd worden over het derde seizoen, want Dead to Me is een serie vol met verrassingen en plotwendingen. Wanneer het ene probleem opgelost lijkt te zijn, komt er direct een nieuw probleem bovenop. Je wordt overdonderd met dramatische ontwikkelingen en door de vlijmscherpe humor wordt dit nooit te zwaar. Dat werkte heel goed in de eerste twee seizoenen, maar is geperfectioneerd in dit laatste seizoen.

Hartsvriendinnen

De serie begon met Jens zoektocht naar de persoon die haar man had doodgereden. De bitchy cynicus leerde Judy kennen en ook al was deze altijd vrolijke vrouw haar tegenpool, ontstond een mooie vriendschap, die meerdere keren bijna ten einde kwam. In het derde seizoen is de relatie tussen de vrouwen sterker dan ooit. Wanneer Judy hulp nodig heeft, staat Jen voor haar klaar en durft zij zich eindelijk volledig open te stellen voor haar hartsvriendin.

Huilbuien en harde grappen

Het is zo goed als onmogelijk om niet geraakt te worden door de emotionele scènes en je kunt maar beter een hele doos zakdoekjes bij de hand houden. Net zoals de personages ga je het niet droog houden, maar Dead to Me is geen mierzoet melodrama. Een huilbui wordt direct opgevolgd door een keiharde grap en soms wordt dit zelfs gecombineerd. Wanneer Ben zijn hart uitstort in de rouwverwerkingsgroep en de gevoelige snaar raakt, laten Jen en Judy je tegelijkertijd lachen met hun gezichtsuitdrukkingen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dead to me seizoen 3

Christina en Linda zijn nóg leuker

Christina Applegate - in waarschijnlijk haar laatste rol - en Linda Cardellini waren in de eerdere seizoenen al heel erg leuk samen, maar ze zijn nu nog beter op elkaar ingespeeld. De dialogen zijn zo vlot dat het voelt alsof ze de hele tijd aan het improviseren zijn. Daardoor krijg je het idee dat je naar twee echte hartsvriendinnen kijkt en geloof je iedere ontboezeming en jank je mee met iedere traan. En omdat ze allebei hilarisch zijn, lig je net zo vaak dubbel van het lachen.

Geen Hallmark

Dit ijzersterke seizoen wordt afgesloten met een perfecte finale. In de laatste vijf minuten word je er met een vette knipoog nog even aan herinnerd dat dit echt geen Hallmark-film is. Dead to Me staat volledig op zichzelf als een inktzwarte comedyserie waarin humor wordt gebruikt om over de heftigste onderwerpen te praten en niemand doet dat beter, zelfs het vergelijkbare After Life niet.

Dead to Me

Humor is een gevoelig onderwerp en niet iedereen vindt alles even grappig. Dead to Me heeft vanaf het begin enorm veel lef getoond door keiharde grappen te maken over de dood. Maar de komische dramaserie zorgde ook voor voldoende diepgang en warmte. Christina Applegate en Linda Cardellini weten die balans perfect te vinden en zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat ze het beste uit elkaar halen. Dat maakt het laatste seizoen van Dead to Me niet alleen hilarisch, maar ook hartverwarmend en hartverscheurend.

Dead to Me is te zien op Netflix.