Recensie Luckiest Girl Alive - Groot leed met kleine gebaren

Luckiest Girl Alive

Met Luckiest Girl Alive steekt Mila Kunis slachtoffers van verkrachting een hart onder de riem. En dat doet haar film nog best subtiel ook.

Mila Kunis heeft als komische actrice altijd het meeste succes gehad, maar dat betekent niet dat een stevige dramarol niet aan haar besteed is. Wat je nog wel eens ziet als acteurs die bekend staan om luchtigheid hun serieuze kant gaan verkennen, is dat ze doorslaan en zich werpen op rollen waarbij het leed huizenhoog wordt opgestapeld. Luckiest Girl Alive gaat over een vrouw wier leven sterk is beïnvloed door een verkrachting in haar jeugd, dus dan verwacht je misschien één groot tranendal. Maar dit drama pakt de zaken anders aan.

Gehate figuur

Kunis speelt Ani, een vrouw die de zaakjes prima voor elkaar heeft: ze heeft een baan bij een hip vrouwenblad en een stinkend rijke verloofde, die ook nog eens een toffe gozer is. Maar ze is ook een gehate figuur vanwege haar vermeende betrokkenheid bij een schietpartij op een school jaren geleden. Een documentairemaker wil haar voor de camera krijgen om te praten over dit incident: iets dat ze al die jaren nooit heeft gedaan. In flashbacks krijgen we stukje bij beetje de aanloop naar dit drama te zien: iets dat een direct verband heeft met een groepsverkrachting waar Ani het slachtoffer van was.

Cynisch commentaar

De jonge Ani wordt uitstekend gespeeld door Chiara Aurelia (die ook al fenomenaal was in Cruel Summer), wat betekent dat Kunis geen scènes heeft waarin haar personage geweld aan wordt gedaan. Het is haar taak om te laten zien wie deze vrouw twintig jaar later is geworden, met dat trauma weggestopt onder de oppervlakte. Er is voor gekozen om haar een voice-over te geven, die op een iets te letterlijke manier een stem geeft aan de persoon die cynisch commentaar geeft op wat Ani meemaakt en hoe dat raakt aan wat haar is aangedaan.

Luckiest Girl Alive

Realistisch

Ondanks die wat onbeholpen verteltruc bereikt Luckiest Girl Alive wel zijn doel. In films over dit onderwerp willen de makers nog wel eens doorslaan met het opendraaien van de volumeknop van het drama of het verhaal laten uitmonden in wraakfantasieën. Deze film kiest voor een aanpak die realistischer aanvoelt. Als je cijfers hoort over hoe vaak vrouwen het slachtoffer worden van een aanranding en hoe lastig het blijft dit aan het licht te krijgen, moeten de meesten hier dus in stilte mee leven en Luckiest Girl Alive geeft een beeld van hoe zoiets zou kunnen gaan.

Treffend geval

De meeste kracht zit in de scènes waarin je ziet hoe mensen reageren op wat Ani meemaakt, zowel op jonge als oudere leeftijd. Het is ontluisterend hoe vaak de schuld teruggespeeld wordt naar haar en hoe snel mensen er overheen willen stappen, puur omdat het zo’n ongemakkelijk onderwerp is. De film presenteert een treffend geval met een slachtoffer van de schietpartij die in een rolstoel is beland en zich nu hard maakt voor strengere wapenwetten. Maar hij is niet alleen maar een slachtoffer en hem aanpakken maakt haar niet populair. Zulke grijstinten maken Luckiest Girl Alive zeker de moeite waard.

Luckiest Girl Alive

Dit drama laat zien hoe moeilijk het grote verdriet van een verkrachting te boven te komen is: door zowel het slachtoffer als door de mensen om haar heen. Dat doet Luckiest Girl Alive soms wat onhandig, maar zonder grote gebaren of overdreven drama en dat werkt uiteindelijk erg goed.

Luckiest Girl Alive is te zien op Netflix.