Cruel Summer

Cruel Summer

Recensie Cruel Summer – Deze verslavende dramaserie kan zich meten met The Sinner

|
|

De jaren negentig komen tot leven in de verslavende tienerserie Cruel Summer, het nieuwste pareltje op Amazon Prime Video dat je echt niet mag missen.

Stranger Things maakte ons weer verliefd op de eighties en Cruel Summer zal hetzelfde doen met de nineties. De heftige dramaserie vol verrassingen biedt niet alleen een ijzersterk verhaal, maar ook een piekfijn tijdsbeeld dat iedere 90’s kid een warm gevoel zal geven.

Door de jaren heen

Het verslavende verhaal speelt zich af in drie verschillende tijdsperiodes en draait om de vermissing van de populaire tiener Kate en de rol die de nerdy Jeanette daarin speelde. We leren de twee kennen in 1993, ontdekken wat er gebeurde na Kate’s verdwijning in 1994 en zien een juridische strijd in 1995. Deze opzet doet denken aan The Missing en The Sinner, twee uitstekende series die een spannend verhaal in puzzelstukjes opdienen. Cruel Summer doet hetzelfde en weet het plot op een net zo voortreffelijke manier te vertellen. Dat is grotendeels te danken aan de uitstekende hoofdrolspeelsters.

Nerd, babe, paria

Chiara Aurelia – recent nog te zien als mean girl in Fear Street Part Two: 1978 – speelt Jeanette als suffe nerd, populaire babe en uitgekotste paria, en is in iedere versie van deze complexe tiener volkomen geloofwaardig. Hetzelfde geldt voor Olivia Holt, die haar rivaal Kate speelt en overtuigt als perfect poppetje, getraumatiseerd slachtoffer en tegendraadse tiener. De serie kruipt tegen perfectie aan, maar het grootste pluspunt aan Cruel Summer is tegelijkertijd het enige nadeel. De twee hoofdrolspeelsters overschaduwen iedereen en de schrijvers besteden te weinig tijd aan het uitdiepen van andere verhaallijnen. Er worden pogingen gedaan om je iets te laten voelen voor beste vriend Vincent en de ouders van de twee meiden, maar dat loopt op niks uit.

Belangrijke flashbacks

Het ambitieuze verhaal is soms ook iets te overweldigend. Er wordt zoveel informatie gegeven tijdens hele korte scènes dat je makkelijk in de war kan raken. Een scène in een flashback speelt bijvoorbeeld een grote rol in een latere aflevering. Voordat het echter zo ver is, ben je die momentopname al lang vergeten. Het maakt de serie wel geschikt om nog een keer uitgebreid terug te kijken.

Krakende modem

Cruel Summer zorgt daarnaast voor een heerlijke 90’s sfeer en in tegenstelling tot Fear Street Part One: 1994 letten de makers op de kleinste details. De kledingstijl, de kapsels, de techniek en zelfs het taalgebruik is afgestemd op de betreffende tijdsperiode. Pas in 1995 spelen computers een rol in het verhaal en dat gaat gepaard met de krakende modem waar iedere dertigplusser mee is opgegroeid. Ook de soundtrack verdient een pluim. De serie bevat geen enkel liedje na 1995 en om de jonge kijkers niet af te schrikken met brute grunge en deprimerende alt-rock worden enkele tijdloze klassiekers verpakt in intieme covers, die soms beter klinken dan het origineel.

Cruel Summer is de grote verrassing van het jaar en de voortreffelijke dramaserie kan zich moeiteloos meten met toppers als The Missing en The Sinner. Het verhaal zit heel goed in elkaar en de 90’s sfeer roept allerlei nostalgische gevoelens op. De meeste lof gaat echter naar de twee immens getalenteerde hoofdrolspeelsters, die een hele mooie toekomst tegemoet gaan.