• Netflix

Recensie Copenhagen Cowboy – ‘Een Deense disco-versie van David Lynch’

De Deense regisseur Nicolas Winding Refn (bekend van de film Drive) ontpopt zich in zijn eerste Netflix-serie als een soort Disco-versie van David Lynch.

Copenhagen Cowboy

De tengere, stille Miu (Angela Bundalovic, alias Beatrice uit The Rain) is een geluksbrenger – letterlijk – en wordt daarom gekocht door een bordeelhoudster die graag zwanger wil worden. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar die twee vrouwen zijn met afstand nog de minst vreemde personages die we in de nieuwe Netflix-serie Copenhagen Cowboy tegenkomen.

Bruut geweld en vreemde shizzle

Regisseur Nicolas Winding Refn heeft een aantal duidelijke voorkeuren: felle kleuren, paarse neonverlichting, bruut geweld en vreemde shizzle. Dat liet hij al zien in zijn recentste bioscoopfilms Only God Forgives met Ryan Gosling en The Neon Demon met Elle Fanning. In zijn eerste Netflix-serie Copenhagen Cowboy kan Refn zich er nu helemaal mee uitleven.

Draaiende camera’s en dreigende muziek

Het lijkt wel of voor Refn het verhaal van Copenhagen Cowboy een bijzaak is, want er zijn heus geen zes afleveringen nodig om het te vertellen. Voor zover er al iets verteld wordt, had dat had makkelijk in de helft van de tijd gekund. Het lijkt erop dat Refn de boel alleen heeft opgerekt tot een serie om te kunnen zwelgen in zijn liefde voor ronddraaiende camera’s en dreigende muziek.

Copenhagen Cowboy
© Magnus Nordenhof J

Er is geen chocola van te maken

Door die dreigende muziek is er spanning - en doordat we ons bevinden in een alternatieve werkelijkheid, waarin een man zich niet alleen gedraagt als een varken, maar ook echt zo klinkt. Je moet niet proberen er chocola van te maken, want - spoiler alert! - aan het einde denk je nog steeds “WTF!” en wie daar wel van houdt, zit bij Copenhagen Cowboy gebakken.

Net als collega David Lynch, lijkt Nicolas Winding Refn niet erg geïnteresseerd in het vertellen van een duidelijk verhaal maar meer in het scheppen van een apart universum met een eigen sfeer - wat in zijn geval betekent: neonkleuren, dreigende muziek en bruut geweld.

Copenhagen Cowboy is te zien op Netflix