Recensie Glass Onion: A Knives Out Mystery – ‘Daniel Craig leeft zich uit in de leukste film van het jaar'

Glass Onion: A Knives Out Mystery

Na James Bond heeft Daniel Craig een rol gevonden, die hem perfect past: hij leeft zich uit als de maffe Benoit Blanc, die weer een moordmysterie moet oplossen.

Tijdens de Covid-pandemie nodigt miljardair Miles Bron (Edward Norton) een aantal gasten uit om op zijn privé-eiland een moordspel te spelen. Het goede nieuws: eenmaal daar aangekomen, hoeven ze zich geen zorgen meer te maken om het wereldwijde virus. Het slechte nieuws: op deze afgelegen plek bestaat er iets veel dodelijkers: een mysterieuze moordenaar.

Rian Johnson is de nieuwe Agatha Christie

Mensen die dachten dat de aantrekkingskracht van een goed moordmysterie verleden tijd was, kwamen bedrogen uit: Knives Out (2019) was een onverwacht dikke hit. Regisseur Rian Johnson (Star Wars Episode VII - The Last Jedi) liet zien dat hij niet alleen een grote fan van whodunit-queen Agatha Christie is, maar ook een waardige opvolger.

Knipogen en plaagstootjes

Aangezien hij ook een winstgevende opvolger is, mocht hij van Netflix een vervolg maken en zodoende zet hij in Glass Onion: A Knives Out Mystery weer een fijne groep bekende acteurs bij elkaar. Deze keer op een zonnig Grieks eiland met een nog veel groter huis en volop ruimte om er nog meer knipogen in te stoppen naar andere films en een paar plaagstootjes naar foute miljardairs en vloggers.

Glass Onion: A Knives Out Mystery
© John Wilson/Netflix

Dave Bautista’s foute zwembroek

Alleen al het begin van Glass Onion: A Knives Out Mystery, waarin alle genodigden een driedubbele puzzel krijgen om op te lossen, is de moeite van het kijken waard. Om nog maar te zwijgen van de badkleding die ze op het eiland aan de rand van het riante zwembad dragen; van Daniel Craigs kekke knalgele halsdoekje tot Dave Bautista’s foute zwembroek.

Ze hebben een aanstekelijke lol

Tegen die tijd heb je al lang door dat de acteurs zich hier helemaal uitleven en hun lol is aanstekelijk. Kate Hudson is eindelijk weer eens echt grappig als een voormalig fotomodel dat zo dom is dat ze zelf niet doorheeft hoe discriminerend en politiek incorrect ze is. Er zitten ook een aantal leuke cameo’s in Glass Onion: A Knives Out Mystery maar die mag je zelf ontdekken.

Glass Onion: A Knives Out Mystery

De film meteen nog een keer kijken

Glass Onion: A Knives Out Mystery is de leukste film van 2022 en een soepele, spannende achtbaan die je meteen nog een keer in wil duiken om alle hints te vinden en te plaatsen, want niet alles (of iedereen) is wat het lijkt. Doe jezelf ook een plezier en lees zo min mogelijk over het verhaal en vermijd alle spoilers. Ga gewoon kijken zonder voorkennis, zodat alle verrassingen goed aankomen.

Het is goed dat Netflix voor 2024 al een derde Knives Out-deel heeft aangekondigd, met Daniel Craig als maffe detective Benoit Blanc, want Glass Onion smaakt naar meer. De acteurs hebben aanstekelijke lol en het moordmysterie gaat alle kanten op, zodat je in spanning blijft over hoe nu echt de vork in de steel zit.

Glass Onion: A Knives Out Mystery is te zien op Netflix.