Recensie Jungle Cruise

Recensie Jungle Cruise

Recensie Jungle Cruise – Een charmante pretparkattractie in de bioscoop

|
|

Wie zou niet met Dwayne Johnson en Emily Blunt op reis willen gaan? In de nieuwe Disney-film Jungle Cruise blijken ze het ideale duo om een spannend en grappig avontuur mee te beleven.

Na het spetterende succes van de Pirates of the Caribbean-reeks was het tegenvallen van onder andere Haunted Mansion geen reden voor Disney om te stoppen met films op basis van de eigen pretparkattracties. Gelukkig maar, want zodoende maakten ze het fijne Jungle Cruise, gebaseerd op een waterig ritje dat ook naar Disneyland Parijs komt.

Schurken en stuntels zorgen voor extra leut

Net als in Disneyland, varen we in Jungle Cruise door het Amazone-oerwoud met de extra leut van Dwayne Johnson als ruige kapitein Frank en Emily Blunt als zijn chique passagier Lily Houghton. Zij is uit Londen gekomen om een bloem met helende krachten te vinden. Het avontuur wordt nog een slagje groter door een gemene Duitser, een oude vloek en Lily’s stuntelige broer McGregor, die moet doorgaan voor het zoveelste 'openlijk gay' Disney-personage.

Geinig avontuur op charmante boottocht

Zolang de film niet probeert Pirates of the Caribbean na te doen, is het een geinige ouderwetse avonturenfilm, met een aantal shots die iets te duidelijk bedoeld zijn voor het 3D-effect. Blunt en Johnson zijn aangenaam gezelschap op dit charmante boottochtje en hebben er zelf ook duidelijk veel lol in. Hetzelfde geldt voor Jesse Plemons, die er als foute Duitser lekker op los schmiert. Maar The Rock blijft natuurlijk de grootste ‘bad ass’ en dit is echt zijn film.

Disney+

Jungle Cruise is ook thuis te kijken op Disney+ voor twee tientjes extra bovenop je maandelijkse abonnement. Dat bedrag kun je beter uitgeven aan een avondje naar de bioscoop. De beelden zijn duidelijk voor een groot scherm bedoeld, dus we zouden het alleen op Disney + kijken met zo'n joekel van een flatscreen aan de muur, anders gaat er teveel van de mooie vormgeving verloren.

Het is overduidelijk dat Disney+ op zoek is naar een vervanger van Pirates of the Caribbean en met Jungle Cruise doen ze een goede poging. Het is een fijne avonturenfilm met twee charismatische hoofdrolspelers en een heerlijke schurk. De focus ligt soms iets te veel op de 3D-effecten waardoor de charmante film zelf ook een pretparkattractie wordt.

Jungle Cruise is vanaf 28 juli te zien in de bioscoop en vanaf 30 juni bij Disney + in de VIP-omgeving.

Dit is deze maand ook te zien op Disney+.