Matt Smith in de Game of Thrones-prequel House of the Dragon

Veronica Superguide logo
Veronica Superguide logo
Matt Smith in de Game of Thrones-prequel House of the Dragon

Terug naar Westeros! Matt Smith over GoT-prequel House of the Dragon

|
|

Laatste update:

Drie jaar na het einde van Game of Thrones gaan de poorten van Westeros eindelijk weer open. Fans kunnen zich in prequel House of the Dragon verlekkeren aan drama rond de voorouders van Daenerys Targaryen én een fikse portie draken!

Tekst: Daniëlle Kool

Bij de meeste sequels, spin-offs en prequels herhalen de makers tot vervelens toe dat zij écht een heel nieuwe film of serie neerzetten. De cast en showrunners van House of the Dragon besparen zich die moeite. “We proberen niet het wiel opnieuw uit te vinden”, zegt Matt Smith als we hem spreken in Los Angeles. De Doctor Who- en The Crown-acteur speelt in House of the Dragon de rol van prins Daemon Targaryen, broer van koning Viserys I Targaryen, die een kleine tweehonderd jaar voor de gebeurtenissen in Game of Thrones heerst over Westeros. “Ons verhaal speelt zich af in dezelfde wereld, de toon en het gevoel zullen niet heel anders zijn voor kijkers. Maar we proberen natuurlijk wel iets origineels neer te zetten. Een beetje als een band die z’n tweede album uitbrengt: we spelen de hits maar voegen ook nieuw werk toe.”

Raak gestoken 

Voor showrunners Ryan J. Condal en Miguel Sapochnik was het duidelijk wat die hits waren. Condal: “Je moet uiteraard trouw blijven aan de boeken, de geschiedenis van de wereld waarin die zich afspelen en aan hoe die wereld visueel is neergezet in de originele serie. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, is er ruimte om iets nieuws te doen.” De makers wilden dan ook niet té veel bezig zijn met de verwachtingen van fans. “Je zoekt een middenweg, ook omdat fans vaak denken dat ze weten wat ze willen, totdat je ze iets anders geeft.” Game of Thrones liet een enorme wereld zien met verschillende dynastieën die een moordpartij hier en een oorlogje daar niet schuwden.

House of the Dragon is intiemer, legt Smith uit, vooral omdat het één familie is waarvan de leden met elkaar overhoop liggen. “Iedereen is op dezelfde plek, bijna alle personages zijn direct met elkaar verbonden. Daardoor voelt het anders, ook voor ons acteurs. We kennen elkaar inmiddels ook allemaal.” De Brit grapt dat de nabijheid van zijn collega’s niet altijd een voordeel was: “Fabien Frankel, die Ser Criston Cole speelt, heeft me goed geraakt toen we een steekspel filmden. Laat ik daarbij eerlijk zijn en meteen zeggen dat de stuntmannen het moeilijkste deel voor hun rekening namen. Maar het gevecht na de wedstrijd speelden we zelf en op de een of andere manier ketste zijn zwaard af op mijn schild en raakte me vol in het gezicht.” Als we Frankel later spreken, lijkt de Brits-Franse acteur nog steeds niet helemaal over het incident heen. “Ik zag ineens allemaal bloed en wist niet hoe ik het had. Ik dacht echt: straks komen ze me vertellen dat ik Matt Smith heb vermoord!” 

Vrouwenpower 

Voor showrunner Sapochnik was het cruciaal dat er voldoende ruimte voor vrouwelijke personages als Rhaenyra Taragaryen (Emma D’Arcy) en Alicent Hightower (Olivia Cooke) was. “Dat vind ik een groot verschil met de originele show. Daarin zaten veel sterke vrouwen, maar het verhaal werd nooit vanuit hun perspectief verteld. Dat past niet meer in de wereld van nu. Door corona is het wat naar de achtergrond geraakt, maar laten we niet vergeten dat we in de periode daarvoor anders zijn gaan kijken naar zaken als gender en hoe we daarmee omgaan.” Westeros is een uiterst vrouwonvriendelijke wereld, beamen de makers. 

George R.R. Martin, de schrijver van de boeken achter de franchise, benadrukte onlangs op fanbeurs Comic-Con nog dat dat is omdat hij zich voor de verhalen heeft laten inspireren door de Middeleeuwen. Het verhaal uit House of the Dragon plaatst hij in de Britse twaalfde-eeuwse geschiedenisperiode The Anarchy. “Ik steel alles uit die tijd. Westeros is niet meer anti-vrouw dan het echte leven of wat we geschiedenis noemen.” Juist daarom wilde Sapochnik in de nieuwe serie het lot van vrouwen in die tijd veel nadrukkelijker meenemen, bijvoorbeeld door de harde realiteit van bevallingssterfte in het verhaal te verwerken. “We vertellen in het eerste seizoen een familiegeschiedenis van twintig jaar. Daarin worden uiteraard kinderen geboren. In die tijd hadden vrouwen maar vijftig procent kans dat te overleven. We zien zo vaak het verhaal van de man die naar het slagveld vertrekt met alle risico’s van dien, maar dit is wat vrouwen ondertussen voor hun kiezen kregen.”

Unieke draken 

Zo serieus als acteurs en makers van House of the Dragon de misogynie in Westeros nemen, zo unaniem verschijnen de pretoogjes als we het hebben over die andere monsters uit de serie, de draken. Er zitten er zeventien(!) in het eerste seizoen: een speciaal team werkte een jaar om ze te ontwerpen. Sapochnik, Condal én Martin zaten erbovenop tijdens dat proces. Condal: “Wat misschien niet iedereen doorhad of is vergeten, is dat ze voor Game of Thrones maar één draak hebben ontworpen, die vervolgens in drie variaties terugkwam met steeds een andere kleur en ik dacht andere vliezen. Wij hebben er dus zeventien en dat voelde elke keer als een toevoeging aan de plot van de serie. Kijk bijvoorbeeld naar de oudere draken die vaker hebben gevochten en daar de littekens van dragen. Die vertellen allemaal een verhaal.” 

De showrunners konden rekenen op zeer grondig voorwerk van Martin. “George had een geweldig gedetailleerde spreadsheat in Excel voor ons met alle variaties, kleuren, formaten, de sekse als dat duidelijk was, of ze eieren hadden gelegd. Dat hebben we allemaal meegenomen om een variatie aan draken te creëren die kijkers op den duur niet alleen zullen herkennen aan hun kleur, maar ook aan hun silhouet en hopelijk uiteindelijk ook aan hun persoonlijkheid.” De nieuwe drakenbrigade nam een flinke hap uit het (forse) budget. Ondanks de royale steun van HBO blijft er altijd iets te wensen over, bekent Sapochnik. “George beschrijft in de boeken het hol van de draken: een enorm ondergronds tunnelnetwerk. We hadden daar allerlei plannen voor, maar die zouden enorm veel geld kosten terwijl het maar om een klein stukje van het verhaal gaat. Dus we hebben de tunnels met pijn in ons hart geschrapt.” Lachend: “Voor dit seizoen dan.” 

Dit verhaal verscheen eerder in Veronica Superguide. Nooit meer iets missen? Neem dan snel een voordelig abonnement!

Luister ook onze podcast Bankplakkers, met kijktips en het laatste nieuws! Te luisteren via SpotifyApple Podcasts en andere populaire podcast apps.

Lees verder