Recensie Troll – ‘Zet je verstand op nul en geniet van dit geweldige avontuur’

Door Ruben Praster
Troll

Netflix Original Troll is een actiefilm over een reusachtige trol die Noorwegen onveilig maakt. Dat is het hele verhaal, maar het is voldoende plot voor een spannend avontuur dat boeit tot de laatste minuut en zelfs smaakt naar meer!

Scandinavische films en series staan bekend om het rauwe realisme. Denk aan alle uitstekende crimi’s over mistroostige detectives die brute moorden oplossen in de grauwste gebieden. De Noorse regisseur Roar Uthaug heeft daar weinig mee. Hij maakt liever grootschalige rampenfilms, zoals The Wave. Met monsterfilm Troll gaat hij nog een stapje verder en maakt hij de Scandinavische variant op Godzilla.

Winterslaap

Troll doet er niet lang over om het monster uit de titel te introduceren. Binnen vijf minuten ontwaakt het wezen al uit zijn lange winterslaap nadat er een explosief is gebruikt om een tunnel te maken. Kort daarna maakt de reus zijn eerste slachtoffers en tegelijkertijd wordt de heldin van het verhaal geïntroduceerd. Paleontoloog Nora Tidemann (Ine Marie Wilmann) is juist bezig met het opgraven van een dinosaurusfossiel wanneer de regering haar hulp inroept.

Waar is de logica?

In de wereld van Troll blijkt het verrekte makkelijk te zijn om een fossiel te vinden. Je hoeft alleen maar een beetje op goed geluk te graven en voor je het weet, heb je een complete dino te pakken. De Netflix Original heeft meer van dit soort momenten waarin weinig logica zit. Want waarom heeft de regering eigenlijk contact met Nora opgenomen? En waarom krijgt zij gelijk zo een belangrijke positie in het team? Het zijn vragen waar je niet te lang over na moet denken.

Troll
© Francisco Munoz

De regering gelooft niet in sprookjes

Het is ook best onlogisch dat niemand wil geloven dat een trol het land onveilig maakt, terwijl er gewoon duidelijke beelden van het monster zijn. Trollen zijn daarnaast een belangrijk onderdeel van de Scandinavische folklore, maar wanneer een reus van aarde en steen een huis plattrapt, weigert de regering in ‘sprookjes’ te geloven. Dat verhaallijntje is er alleen om Nora neer te zetten als een underdog en is net iets te geforceerd.

Verstand op nul

Maar een film over een gigantische trol op oorlogspad draait niet om logica. Dit is een film waarbij je je verstand op nul zet en geniet van het spannende verhaal en een flinke dosis vernietiging. Dat biedt Troll meer dan genoeg. Roar weet de spanning goed op te bouwen door de trol niet gelijk te tonen. Je ziet eerst de verwoesting en de reacties van de slachtoffers. Pas wanneer de dreiging goed is neergezet, komt het monster in beeld.

Godzilla en King Kong

De trol is duidelijk de ster van de film en ziet er geweldig uit. Van een afstandje is hij angstaanjagend, maar door de menselijke trekjes in zijn gezicht vraag je je onbewust af hoe slecht hij eigenlijk is. Want net zoals collega’s Godzilla en King Kong is de trol sympathieker dan je denkt. Dat geldt ook voor de helden van het verhaal. Het zijn bordkartonnen figuren en ze voldoen aan alle bekende clichés, maar door de charmante cast leeft je toch mee met de wetenschapper, de ambtenaar, de soldaat en de gekke oude man.

Troll is geen diepgaand meesterwerk en deze Netflix Original moet je niet vergelijken met The Godfather, maar met monsterfilms zoals de recente Godzilla-reeks of Kong: Skull Island. Daar kan Troll zich met gemak aan meten. Het is een geweldig avontuur, waarbij je op het puntje van je stoel zit en door de Scandinavische achtergrond is de film, ondanks alle clichés, alsnog een frisse wind binnen het genre.

Troll is te zien op Netflix.