The Santa Clauses

Recensie The Santa Clauses – ‘Deze comedyserie is alleen leuk met een nostalgische bril’

|
|

The Santa Clause is een kerstklassieker en The Santa Clauses borduurt verder op de geliefde familiefilm en de twee mindere vervolgen, maar de Disney+ Original blijft iets té trouw aan de trilogie.

Deze recensie is gebaseerd op de eerste twee afleveringen.

Het is niet makkelijk om een moderne remake van een serie of film te maken. Aan de ene kant is het belangrijk om een nieuw publiek aan te spreken en tegelijkertijd moeten de trouwe fans ook tevredengesteld worden. Hocus Pocus 2 wist de perfecte balans te vinden door het originele verhaal nog een keer te vertellen, maar met meer oog voor de moderne kijkers. The Santa Clauses pakt het anders aan en gaat gewoon verder waar de filmtrilogie is geëindigd.

De kerstman verliest zijn magie

Het is 28 jaar geleden sinds de kerstman van het dak is gedonderd en Scott Calvin (Tim Allen) gedwongen werd om zijn plek in te nemen. De egoïstische zakenman veranderde langzaam in de kerstman en werd daardoor een beter mens. Daarna beleefde hij nog twee avonturen, waarin hij trouwde en terug in de tijd reisde. In The Santa Clauses is Scott nog steeds de kerstman, maar het is de vraag hoelang dat duurt. Steeds minder kinderen geloven in hem en hij begint langzaam zijn magie te verliezen.

Santa with Muscles

Daardoor wordt het steeds moeilijker voor Scott om de slee te laten vliegen en zijn grootste nachtmerrie komt uit wanneer hij zoveel afvalt dat zijn buikspieren zichtbaar worden. Om weer in shape te komen, gaat hij op een dieet van koekjes en snoep in de hoop zo snel mogelijk weer dik te worden. Deze grap is tekenend voor de humor van The Santa Clauses, het is onschuldig en op zich wel geinig, maar ook heel erg ouderwets.

The Santa Clauses

Politiek incorrecte kerstman

De Disney+ Original doet wel een poging om nog wat moderne grappen te vertellen, maar blijft steken op cynisch commentaar op de huidige maatschappij. Het is bijvoorbeeld politiek incorrect om kinderen ‘naughty’ te noemen en eigenlijk horen alle kinderen een cadeautje te krijgen. Scott vindt het maar gek en na het maken van de grap hebben deze nieuwe regels ook geen verdere betekenis voor het plot.

Op zoek naar een vervanger

Het verhaal draait namelijk niet om het voorbestaan van de kerstman in een veranderde maatschappij, maar om de zoektocht naar een vervanger. Scott ziet het verliezen van zijn magie vooral als een goede reden om met pensioen te gaan, ook al zal zijn vervanger met exact dezelfde problemen te maken krijgen. In de eerste twee afleveringen wordt er weinig aandacht gegeven aan die consequenties.

The Santa Clauses

Nostalgische bril

Voor een helder plot moet je ook niet naar The Santa Clauses kijken. Dat was al niet het geval in de eerste film en ze gaan niet opeens met logica komen. Deze comedyserie kijk je met een nostalgische bril en omdat je fan bent van de trilogie. Een andere reden is er jammer genoeg niet. Want iemand die niet is opgegroeid met de filmreeks zal zich vooral ergeren aan de mierzoete grapjes en met verbazing kijken naar de krakkemikkige special effects.

The Santa Clauses blijft trouw aan het origineel. Dat is leuk voor de fans die ieder jaar The Santa Clause kijken; zij kunnen gelijk door met deze comedyserie en wanen zich weer eventjes in de jaren negentig. Maar wie op zoek is naar een leuke, frisse kerstserie zal hier weinig plezier aan beleven.

The Santa Clauses is te zien op Disney+. Wekelijks verschijnt een nieuwe aflevering op woensdag.

Meer Disney+