The Man from Toronto

The Man from Toronto

Recensie The Man from Toronto - Actiecomedy volgens het boekje

|
|

Kevin Hart en Woody Harrelson hebben allebei komisch talent voor tien, maar het is altijd maar afwachten wat er gebeurt als je twee van zulke verschillende acteurs combineert. In het geval van The Man from Toronto komt er een geinige, maar niet erg speciale comedy uit.

Het is meestal een veeg teken als een film die eigenlijk voor de bioscoop bedoeld was opeens verhuist naar Netflix. Maar in het geval van The Man from Toronto moet je er niet te veel achter zoeken: dit is een van de laatste slachtoffers van de opstopping van films die ontstond toen de bioscopen dichtgingen bij de eerste corona-lockdown. Netflix is eigenlijk een prima plek voor deze actiecomedy, zo blijkt, want degelijke genrefilms die je daarna zo weer vergeten bent, maken ze wel meer.

Misverstand

The Man from Toronto is een typische buddy-movie: een film waarin twee totaal verschillende mensen gedwongen moeten samenwerken en er zo toch een band ontstaat. Kevin Hart speelt een sullige ondernemer die rijk probeert te worden met het ene na het andere kansloze idee. Deze Teddy besluit zijn vriendin te trakteren op een weekendje weg, wat ze wel verdiend heeft na zijn zoveelste sof. Maar door een misverstand wordt Teddy aangezien voor The Man from Toronto, een geheimzinnige huurmoordenaar die een legendarische reputatie heeft in de onderwereld.

Hartslag

Uiteraard duikt niet veel later de echte killer op, in de persoon van Woody Harrelson. Omdat de onderwereldfiguren met wie hij te maken heeft, denken dat Teddy Toronto is, neemt hij hem op sleeptouw om de klus toch te klaren. Uit deze situatie wordt de meeste comedy gewrongen: Hart, die zich met zijn zenuwachtige spraakwatervallen probeert voor te doen als een psychopaat die zijn slachtoffers met gruwelijke dreigementen informatie ontfutselt. Om ook maar een beetje van The Man from Toronto te genieten, is het dus heel belangrijk dat je Harts vertrouwde grappenmakerij kunt hebben.

The Man from Toronto

Luister ook onze podcast Bankplakkers, met kijktips en het laatste nieuws! Te luisteren via SpotifyApplePodcasts en andere populaire podcast apps.

Stevige botsing

Harrelson dient als aangever voor Hart, maar ook hij krijgt zo nu en dan de kans om lollig uit de hoek te komen. De ijskoude maar diep van binnen ook onzekere huurmoordenaar is zo’n absurd harde figuur, dat je er wel om moet lachen. Harrelson is een geweldige acteur en speelt dat zonder een moment te overdrijven perfect komisch uit. De totaal verschillende stijlen van Hart en Harrelson botsen stevig en dat werkt goed bij een film als deze.

Platvloerse grappen

Het is wel jammer dat de hele film leunt op een misverstand dat zo intens belachelijk is. Domme criminelen zie je wel meer in comedy’s, maar dat de boeven werkelijk geloven dat de raaskallende Hart een killer zou kunnen zijn, slaat nergens op. Zulke luiheid duikt vaker op in de film, met een paar platvloerse penis- en kotsgrappen.  Maar met de balans tussen missers en treffers die net doorslaat naar de goede kant, is The Man from Toronto prima snackvoer.

The Man from Toronto

De combinatie van de typische Hart-humor en een lekker lompe rol van Harrelson werkt goed in deze buddy-comedy, die niks nieuw te bieden heeft maar wel een prima uitvoering van een vertrouwd concept. Wel jammer dat vaak de weg van de minste weerstand wordt gekozen.

The Man from Toronto is te zien op Netflix.

Meer van Netflixmeer