Hustle

Hustle

Recensie Hustle - Rauwe, inspirerende sportfilm met Adam Sandler op z'n best

|
|

Wanneer Adam Sandler met een nieuwe Netflix-film komt, is het altijd de vraag of het een flauwe comedy wordt of een ijzersterke dramafilm. Gelukkig valt Hustle in de tweede categorie en na het geniale Uncut Gems bewijst de komiek opnieuw wat een fenomenale acteur hij kan zijn.

In 2002 verraste Adam Sandler vriend en vijand met de dramafilm Punch-Drunk Love. De komiek bleek stiekem een uitstekende acteur te zijn en heel goed raad te weten met een serieuze rol. Toch gaat zijn voorkeur uit naar films vol poep- en piesgrappen en maakt hij zelden een uitstapje naar het uitdagendere werk. Met zijn Netflix-films neemt hij gelukkig iets vaker risico’s en na The Meyerowitz Stories en Uncut Gems is hij weer terug met een voortreffelijke dramafilm.

Boomlange bouwvakker

In sportfilm Hustle speelt Adam Sandler de rol van talentenscout Stanley Sugarman. De man reist de wereld rond om getalenteerde basketballers te scouten voor de Philadelphia 76ers en in Spanje vindt Sugarman precies het toptalent waar hij al jaren naar zoekt. Bouwvakker Bo Cruz (Juancho Hernangómez) is boomlang, verrassend snel, kan goed verdedigen en weet te scoren vanaf iedere positie. Vol enthousiasme neemt hij Bo mee naar Amerika, maar daar gooit zijn nieuwe baas roet in het eten. Vince Merrick (Ben Foster) is namelijk niet zo enthousiast over de Spanjaard en wil hem niet in het team.

Een frisse draai

Bij een sportfilm hoort natuurlijk een tegenslag en Stanley ziet Merricks afwijzing als motivatie om Bo te trainen en via een omweg onder de aandacht te brengen bij andere basketbalteams. Het plot over een hardwerkende underdog kennen we nu wel, maar het lukt Hustle alsnog om er een hele frisse draai aan te geven. De Netflix Original vermijdt goedkoop sentiment en houdt het geloofwaardig. Verwacht geen tranentrekkende situaties met vioolmuziek op de achtergrond of een winnend punt dat in de laatste seconde van de wedstrijd wordt gescoord. Dit is rauw realisme, dat tegelijkertijd enorm inspirerend is.

Hustle

Adam Sandler als vaderfiguur

Hustle houdt het geloofwaardig en het geheime wapen van de film is Adam Sandler. Op zich doet de acteur niks bijzonders en Stanley Sugarman is geen opmerkelijk personage. Maar het zijn de kleine dingen waardoor je gegrepen wordt door Sandler. Zoals een trotse blik wanneer Bo vooruitgang boekt of de lichte paniek in zijn stem wanneer alles fout lijkt te gaan. Zoveel subtiliteit zijn we niet gewend van de komiek, die regelmatig over the top gaat als volwassen kind met gekke stemmetjes en luidruchtige woede-uitbarstingen. Het is gek om hem voor de verandering te zien als inspirerend vaderfiguur, maar het is een rol die hem op het lijf is geschreven.

Sterspeler op sleeptouw

Sandlers verborgen talent komt het beste naar voren in de scènes met Juancho Hernangómez. De professionele basketbalspeler heeft duidelijk geen acteerervaring, maar Adam neemt hem op sleeptouw en met de komiek tegenover zich lukt het de sympathieke sterspeler om zijn kwetsbare kant te tonen. Juancho mag dan in real life een succesvolle atleet zijn, hij weet alsnog te overtuigen als de hongerige Bo, die zijn dochtertje een betere toekomst wil geven. Het maakt de stoere reus herkenbaar, waardoor je als kijker met Bo meevoelt en hem al het succes in de wereld gunt.

Hustle

Passie voor de sport

Naast het geloofwaardige verhaal en een fenomenale Adam Sandler biedt de film ook voortreffelijke basketbalscènes. Met close-ups en camera’s die alle coole moves volgen, zit je dicht op de actie en snap je gelijk waarom Amerika in de ban is van de sport. Maar dit is niet alleen een film voor de fans. De makers hebben de sportscènes zo laagdrempelig mogelijk gehouden. Het gaat niet om ingewikkelde regels, onnavolgbare scores of  wedstrijdjes winnen, maar om de passie voor de sport en dat wordt zo goed naar voren gebracht dat je direct na de aftiteling zelf ook een balletje wil gaan schieten.

Adam Sandler in een sportfilm? Dat voorspelt weinig goeds, maar Hustle weet op alle fronten te verrassen. Want hoe gek het misschien ook klinkt; Sandler is een van de beste acteurs van dit moment. En door zoetsappigheid achterwege te laten, overtuigt de sportfilm als een volwassen dramafilm, waarin gelaagde personages ruim baan krijgen om je diep in je ziel te raken.

Hustle is te zien op Netflix.