Twee Zomers

Twee Zomers

Recensie Twee Zomers - Confronterend, schokkend én verslavend

|
|

Netflix en de Vlaamse zender Eén hebben na Undercover opnieuw goud in handen. De verslavende thrillerserie Twee Zomers weet te boeien tot de laatste seconde en zorgde met zijn schokkende plot voor flink wat ophef in België.

Vanaf de eerste paar minuten weet Twee Zomers de kijker in te pakken. Een vriendengroep komt samen op een afgelegen eilandje om een verjaardag te vieren. Dat gezellige weekendje loopt al snel in de soep wanneer de rijke Peter (Tom Vermeir) gechanteerd wordt met een schokkend filmpje van dertig jaar geleden. Hij weet zeker dat de anonieme afzender één van zijn aanwezige vrienden is, maar wie?

Onuitstaanbaar

In de meeste thrillerseries zou Peter de held zijn, maar Twee Zomers is niet zoals de meeste series. De beelden waar hij mee gechanteerd wordt, zijn van een groepsverkrachting en zijn vrienden op het eiland hebben daar ook aan meegedaan. Het is moeilijk om sympathie voor hen te hebben en de mannen zijn onuitstaanbaar wanneer ze de gruwelijke daad voor zichzelf goed proberen te praten.

Echte mensen

Toch zijn de hoofdpersonen geen simpele schurken. Ze hebben allemaal hun eigen trauma’s, waardoor ze voldoende diepgang krijgen. De suffe Didier (Herwig Ilegems) doet alles om bij de groep te mogen horen en Stef (Koen de Bouw) is zijn hele leven gepest door zijn vrienden, die hem Mowgli noemen omdat hij vroeger arm was. De voortreffelijke acteurs weten de uiteenlopende personages ook te spelen als geloofwaardige mensen, met goede en slechte kanten.

Twee Zomers

Confronterend

Deze aanpak zorgde bij sommige kijkers voor een nare smaak in de mond – in België is de serie al uitgezonden op Eén. Niet alleen wordt een verkrachting uitgebreid in beeld gebracht, ook zijn er momenten dat je medelijden krijgt met de daders. Maar dat is juist de kracht van de serie. Twee Zomers confronteert en zet je aan het denken. Kun je bijvoorbeeld te ver gaan met een wraakactie? En hoe schuldig ben je als je kijkt naar een misdrijf en niet ingrijpt?

Verrassende finale

Los van de lastige vragen die de Netflix Original stelt, is Twee Zomers ook gewoon een uitzonderlijk goede thriller. Iedereen op het eiland heeft wel iets te verbergen en alle afleveringen bevatten een sterke en geloofwaardige plotwending. Ook de opbouw naar de verrassende finale zit heel goed in elkaar. Een verhaal met een groot mysterie valt of staat met de conclusie en wanneer je ontdekt wie Peter chanteert, val je bijna van je stoel af.

Twee Zomers

Flashbacks

Het enige minpuntje is dat de serie ook een aantal flashbacks toont en je herkent daarin niet direct de jonge versies van de personages, maar na anderhalve aflevering ben je aan die gezichten gewend. En de vrouwen lijken in het begin een kleine rol te spelen, maar zij worden gaandeweg steeds belangrijker.

Twee Zomers combineert maatschappijkritiek met een spannend verhaal en doet dat op uitzonderlijke wijze. De serie schuurt en zal je regelmatig boos maken, maar dat bewijst de kracht van het verhaal juist en hoe het een gevoelige snaar durft te raken. Deze Netflix Original entertaint perfect en blijft daarna nog lang in je hoofd spoken.

Twee Zomers is vanaf vrijdag 3 juni te zien op Netflix.