Recensie We Own This City - Dit intense politiedrama windt er geen doekjes om
Iedereen die een beetje op de hoogte is van de actualiteiten in Amerika weet dat er grote problemen zijn met de politie in de grote steden. We Own This City verdiept zich in een treffend voorbeeld uit Baltimore en dat maakt diepe indruk.
Een titel die je elke keer weer terugziet op lijstjes met de beste series aller tijden is The Wire, een politieserie die vijf seizoenen liep tussen 2002 en 2008. Niet zo gek dus dat de verwachtingen voor We Own This City hoog zijn: beide hebben deels dezelfde producenten en schrijvers en gaan over het werk van de politie in Baltimore, een stad die bovengemiddeld geplaagd wordt door drugs en de criminaliteit die daarbij hoort. Het eerste seizoen van de nieuwe HBO-serie is in elk geval een uitstekende start.
Wapens en drugs
Het verhaal beslaat een lange periode aan het begin van het nieuwe millennium dat onderverdeeld is in een aantal hoofdlijnen. De Gun Trace Task Force is een onderdeel van het politiekorps van Baltimore dat optreedt tegen illegaal wapenbezit en ook een heleboel drugs van de straat haalt. Het probleem is dat bijna alle kopstukken binnen die divisie regelmatig het geld dat ze vinden tijdens invallen in hun eigen zak steken. Bovendien zijn er vermoedens van banden met één van de meest gezochte drugsdealers van de stad. De FBI onderzoekt de misstanden door de hoofdrolspelers te ondervragen en af te luisteren.
Ingewikkelde materie
Dit is nog niet alles. Zo hebben we een politieman bij moordzaken die een dodelijke schietpartij onderzoekt en een juriste van het ministerie van justitie die zich verdiept in klachten over buitenissig geweld door politieagenten bij aanhoudingen op straat. Het is een hoop ingewikkelde materie, die nog wat complexer wordt door de manier waarop het verhaal heen en weer springt in de tijd. We Own This City kijken terwijl je ook nog met iets anders bezig bent, is dus geen goed idee: deze serie heeft je onverdeelde aandacht nodig.
Schrijnende toestand
Daar staat tegenover dat je dik beloond wordt voor de investering. Naarmate het seizoen vordert, vallen de verbanden op hun plek en zo openbaart zich een verhaal dat een schrijnende toestand duidelijk uitlicht en weet te raken met de menselijke kant van een diepgeworteld probleem waar geen oplossing voor mogelijk lijkt. Als je weet dat We Own This City is gebaseerd op een boek van een misdaadverslaggever die zijn huiswerk uitstekend gedaan heeft, stemt dat allesbehalve vrolijk.
Klein stapje
Zoveel waar gebeurde ellende bij elkaar zou je makkelijk knock-out kunnen slaan, maar sterk schrijfwerk houdt je als kijker erbij. Sentiment is nergens te bekennen: de gebeurtenissen worden helder en zakelijk gebracht en zo blijft alles behapbaar. De emotionele kracht schuilt in de details waarmee de voornaamste personages worden ingekleurd en de manier waarop de geweldige cast die tot leven brengt. Het totaalplaatje is opvallend genuanceerd: de serie windt geen doekjes om het complete falen van de politie, maar de grootste boosdoener is duidelijk het systeem. Dat maakt het mogelijk dat de toestand in deze stad al tientallen jaren van kwaad tot erger gaat. Bewustwording is dan het eerste kleine stapje op weg naar verbetering en die zet We Own This City.
Conclusie
We Own This City pakt ingewikkelde, somber stemmende materie aan en dat vergt een investering van je als kijker. Die is het dik waard, want je wordt beloond met boeiende tv, die je raakt in al z’n eerlijkheid. Als de kwaliteit wordt vastgehouden heeft The Wire een waardige opvolger gevonden.
Nog meer topseries op HBO Max
Wat anderen nu lezen
Recensie Spider-Man: Across the Spider-Verse – 'Dit meesterwerk is Spider-Man op z’n spectaculairst'
Recensie The Boogeyman – 'Deze horrorfilm is alleen eng als je vergeet dat smartphones bestaan'
Recensie Fatal Attraction - 'De seksloze serie verpest alle aantrekkingskracht die de film ooit had'
Recensie Anoniem – ‘De Nederlandse Batman overtuigt door sterk drama te combineren met cynische humor’
Recensie Transfusion – 'Een sombere thriller waarin Avatar-ster Sam Worthington vaak genoeg raak schiet'
'B&B Zoekt Lief bewijst dat de Belgen nog slechter in daten zijn dan wij'
'Zonder karakter geen sprookje: alle maskers af in Kamp van Koningsbrugge'
Recensie The Kardashians S3E1 – 'Zonder Khloé was de realityserie dodelijk saai'
Recensie Renfield – ‘Nicolas Cage kent zijn plek in deze horrorcomedy over Dracula’s hulpje’
Recensie Platonic – 'De comedyserie vol drugtrips en bizarre diefstallen is soms iets té genuanceerd'