Cast HBO-Serie Peacemaker

Cast HBO-Serie Peacemaker
Superhelden

Recensie Peacemaker - John Cena is hilarisch als gestoorde held met een scherp randje

|
|

Peacemaker is een superheldenserie zonder superhelden: de titelfiguur is eigenlijk gewoon een gevaarlijke gek. Maar in deze spijkerharde, knettergestoorde en hilarische HBO Max-serie verandert hij toch in een mens.

Hij viel meteen op tussen al het tuig in The Suicide Squad vorig jaar: de lompe, onbeholpen seksistische Peacemaker (John Cena). In die film werd een club superschurken aan het werk gezet om nog ergere criminelen onschadelijk te maken, maar aan het eind van de rit bleek Peacemaker te veel fascistische trekjes te hebben om gelauterd uit zijn avontuur te komen. Toch was regisseur James Gunn nog niet klaar met hem.

Tactloze hork

Gunn zag mogelijkheden in deze bespottelijke figuur en schreef een hele serie om hem heen. Daarvoor moesten zijn positieve kanten wel meer benadrukt worden en dat gebeurt dan ook in Peacemaker. Gelukkig blijft hij ondanks dat de tactloze hork die we kennen. Opgelapt na zijn Suicide Squad-belevenissen wordt hij ingelijfd bij een bont team speciale agenten die een buitenaardse dreiging moeten afwenden. Ze zitten verlegen om een killer, dus gaat Peacemaker met frisse tegenzin aan de slag.

Ouwehoeren als kunst

Wie het werk van Gunn een beetje kent, weet wat je mag verwachten en die verwachtingen maakt Peacemaker allemaal waar. Met de titelheld voorop krijgen we een verzameling losers en buitenbeentjes die eindeloos kunnen ouwehoeren over de stomste dingen en dankzij Gunns talent voor snijdende dialogen is dat dikke pret. Maar hij is ook niet vies van een flinke smak bot geweld en dat krijgen we dan ook in overvloed.

Knullig dansje

Een goede test of deze serie wat voor je is, zijn de openingscredits. Daarin doet de complete cast, met hun meest uitgestreken gezicht, een knullig dansnummer op Peacemakers favoriete muziek: foute eighties hairrock. Het is een even bizar als komisch tafereel, waarin iedereen van Cena, zijn team, de politie, zijn vader (de altijd sterke Robert Patrick) tot aan de schoonmaker van het ziekenhuis waar Peacemaker in de eerste aflevering in wakker wordt de voetjes van de vloer gooit. Kun je niks met dit schouwspel, dan is de humor van deze serie waarschijnlijk niet aan je besteed. Wij zijn intussen de choreografie aan het oefenen.

Niemand beter dan Cena

Peacemaker is topamusement dankzij alle betrokkenen, maar we willen niet voorbijgaan aan de absolute sterrenrol van John Cena als de man himself. We kunnen ons niemand voorstellen die deze beter had kunnen neerzetten dan hij. Zijn hoofd en dictie is perfect voor de idiote uitspraken van Peacemaker, of het nu gaat om zijn verknipte morele standpunten of zijn liefde voor zijn adelaar Eagly. Hij is prachtig op zijn plek als het tijd is voor een gevecht of stunt - en dat is nogal eens. Maar zijn beste eigenschap is zijn zelfspot en complete gebrek aan gêne, waarmee Peacemaker ondanks zijn slechte kanten een figuur wordt om van te houden. Ja, ondanks die dansjes in zijn witte slip.

Bot, tactloos, extreem gewelddadig en compleet van de pot gerukt: dat is Peacemaker. Maar onder al die dolle pret schuilt er een verhaal met liefde voor z’n gekke personages in deze serie, die perfect is voor mensen die hun superhelden het liefst met een scherp randje hebben.