The Umbrella Academy
Superhelden

Recensie The Umbrella Academy seizoen 3 – De maffe superheldenserie blijft verrassen

|
|

De superhelden van The Umbrella Academy vallen met gemak onder het kopje ‘vreemd, maar wel lekker’ en maken dat ook in hun derde seizoen weer waar.

Aan het einde van het tweede seizoen leek het erop dat het de leden van The Umbrella Academy eindelijk gelukt was om de apocalyps af te wenden. Wie wel eens vaker dit soort series heeft gekeken weet beter. Onze zes maffe mutanten moeten weer aan de bak om de wereld, zichzelf én elkaar te redden. En het zal niemand verbazen dat ze daar weer een heel seizoen voor nodig hebben.

Taart snoepen met excentriekelingen

Lange tijd leken Marvel en DC de markt van de stripboeken over superhelden te beheersen, maar de kleinere uitgeverij Dark Horse wist toch een stuk van die taart af te snoepen door met wat... euh... excentriekere types aan te komen zetten, die ook hun eigen films en series hebben gekregen. Denk aan Hellboy, The Mask, Mystery Men, Resident Alien en natuurlijk The Umbrella Academy. Daardoor voelt deze superheldenserie toch een stuk origineler aan dan de bekende meuk.

Lekker terloopse vanzelfsprekendheid

The Umbrella Academy speelt zich opnieuw af in een bizar hotel, maar er zijn dit keer wel een aantal grote veranderingen. De helden krijgen concurrentie van The Sparrow Academy, hun ‘vader’ Reginald Hargreeves leeft weer en Vanya wordt Viktor (omdat vertolker Ellen Page nu Elliott is). Dat laatste wordt met een lekker terloopse vanzelfsprekendheid gebracht, waar andere series nog iets van kunnen leren.

The Umbrella Academy S3

Het is de X-Men, maar dan anders

The Umbrella Academy doet nog het meeste aan X-Men denken, omdat ook hier een deftige meneer kinderen op een kostschool leert hun bijzondere gaven te gebruiken en omdat het gegeven van hun superkrachten wordt gebruikt om iets te zeggen over discriminatie – en hoe dom dat is. Maar waar professor Xavier het beste met die kids voorheeft, is dat bij Reginald Hargreeves niet het geval. Dit is eerder X-Men als dysfunctioneel gezin en deze insteek zorgt voor een extra dosis drama en diepgang.

Toch is het een lekker stel samen

Terwijl hun Marvel-tegenhangers redelijk vredig met elkaar omgaan, vliegen de leden van de The Umbrella Academy elkaar regelmatig in de haren. Desondanks is het een lekker stel samen dat weer tien afleveringen aangenaam gezelschap, humor, spanning en romantiek oplevert. Deze alledaagse momenten zijn ook de hoogtepunten uit de serie. En net als je denkt dat het weer meer van hetzelfde wordt, eindigt dit seizoen met een interessante cliffhanger, die nieuwsgierig maakt naar het vierde seizoen.

The Umbrella Academy S3

De leden van The Umbrella Academy zijn een lekker stelletje maffe mutanten bij elkaar, waar we graag een heel seizoen mee optrekken. Het bekende verhaal over een team van helden dat de wereld moet redden, blijft leuk omdat de makers slim genoeg zijn om net genoeg dingen te veranderen waardoor het derde seizoen voldoende nieuws te bieden heeft. En waardoor je amper kan wachten op een vierde seizoen.

The Umbrella Academy is vanaf 22 juni te zien op Netflix

Uiteraard staan er nog veel meer coole series op Netflix. En ook weer een hele bak nieuwe titels.