Recensie James May: Oh Cook! Seizoen 2 – 'Kookprogramma’s zijn veel leuker als een kluns achter het fornuis staat'

Top Gear en Grand Tour-presentator James May wordt door z’n collega’s vaak neergezet als een suffe kluns. Dat heeft één groot voordeel: alles dat hij doet, is fascinerend en dreigt altijd volledig mis te gaan. Het tweede seizoen van kookprogramma Oh Cook! Is geen uitzondering.

James May: Oh Cook! seizoen 2
© Prime Video

Kookprogramma’s met een oude man achter het fornuis zijn dertien in een dozijn, maar James May weet er weer iets leuks van te maken in het tweede seizoen van James May: Oh Cook! Deze keer heeft hij een aanzienlijk grotere filmploeg in z’n woonkamer staan (het eerste seizoen namen ze op tijdens de pandemie), dus het kookprogramma van Prime Video oogt gelijk een stuk professioneler. Er is zelfs een camera in de koelkast geplaatst waar James telkens ongemakkelijk “Hi” tegen zegt als hij ingrediënten pakt.

Oh Cook! heeft een verbeterd recept

De formule blijft verder hetzelfde. James kon nooit behoorlijk koken en wil bewijzen dat zelfs de meest intimiderende gerechten op een leuke, toegankelijke manier bereid kunnen worden. Daarbij vergeet hij deze keer niet om de ingrediënten en hoeveelheden voor het recept duidelijk te noemen, zoals in het eerste seizoen nog weleens gebeurde.

De tekst gaat verder onder de video van James May: Oh Cook! seizoen 2

Van Japanse curry tot zuurkool

Grootste verbetering is de keuze in gerechten; het was voornamelijk Brits eten dat je in de pub kunt bestellen en dat is simpelweg niet zo populair in Nederland. Deze keer gaat hij internationaal met afleveringen over de Franse, de Japanse en zelfs de Duitse keuken. Jawel, James May gaat zuurkool maken! Of nou ja, hij laat een Amazon-assistent het zware werk doen, want die stond achter de camera te lanterfanten en dat kan natuurlijk niet.

Koken achter de schermen

Dat gekibbel achter de schermen met de crew is nog een reden waarom Oh Cook! zo leuk blijft. Je ziet de presentator zichtbaar stralen als z’n medewerkers hun lunch laten liggen en op z’n eten duiken. Andersom valt hij geïrriteerd uit als z’n cameraman close-ups van het eten moet maken, terwijl hij het eerst wil proeven. Het echte genie achter de serie is professioneel kok Nikki Morgan die letterlijk uit de voorraadkast wordt gehaald als James vragen heeft of als iets finaal misgaat. Waarschijnlijk heeft zij de meeste recepten bedacht en ondanks haar denigrerende 'werkplek’, krijgt ze meer schermtijd en ontstaat er een leuke broer-zus dynamiek met de autojournalist.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

James May: Oh Cook seizoen 2
© Prime Video

Minder mislukt eten

Er gaat minder mis in James May: Oh Cook! seizoen 2, maar dat laat vooral zien dat de presentator vooruit is gegaan met z’n kookskills. Of een derde seizoen leuk blijft, valt te bezien maar het tweede is weer geslaagde tv die je lekker op de achtergrond kan aanzetten.

Het trage, stoffige imago van James May werkt perfect bij het kookprogramma Oh Cook! De recepten zijn veel diverser en interessanter voor Nederlanders, al blijven de hoogtepunten wanneer de Grand Tour-presentator dingen laat mislukken of z’n assistent het aankokende eten moet redden. Een charmant kookprogramma dat bewijst dat elke kluns kan leren koken.

James May: Oh Cook! seizoen 2 is te zien op Prime Video.

Meer van Prime Video

James May: Oh Cook! seizoen 2