Blood, Sex & Royalty

Blood, Sex & Royalty

Recensie Blood, Sex & Royalty – ‘Dit had het kleine zusje van Bridgerton kúnnen zijn’

|
|

Over Anna Boleyn zijn al talloze films en series gemaakt, toch doet Netflix nog een poging om iets nieuws te doen met haar opzienbarende levensverhaal. Blood, Sex & Royalty is een smeuïge, gedramatiseerde documentaireserie die een laagdrempelige geschiedenisles geeft.

Met een titel als Blood, Sex & Royalty is de aandacht direct getrokken. Het is dan ook een teleurstelling wanneer de nieuwe Netflix Original geen sexy kostuumdrama is, maar een documentaireserie gecombineerd met een flinke lading fictie. Laat je daar niet door afschrikken, want de makers doen er echt alles aan om de aandacht vast te houden en slagen daar goed in.

Anna breekt de vierde muur

In de eerste minuut word je direct overrompeld met hoogtepunten uit de serie, waardoor het lijkt alsof je naar een trailer kijkt. Daarna vertelt Anna Boleyn (Amy James-Kelly) over haar leven, breekt ze de vierde muur door tegen de kijker te praten en komen er meerdere historici aan het woord. Combineer dat met een vleugje seks en je hebt alle ingrediënten voor een prima historische serie.

Vlotte montage

Blood, Sex & Royalty maakt van deze ingrediënten alleen nooit één geheel. Het blijven losse onderdelen die via een vlotte montage aan elkaar worden geplakt. Dat werkt de ene keer beter dan de andere keer. Een Engelse vertaling van de Bijbel wordt rond het jaar 1500 gezien als heiligschennis en een historicus legt uit waarom dat zo is. Door de context snap je gelijk dat Anna haar leven op het spel zet door bepaalde boeken te lezen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Blood, Sexy & royalty

Aantrekkelijke docu

Het wordt alleen nooit spannend, want je kijkt naar fragmenten uit haar leven en niet naar een lang doorlopend verhaal. Het is daarom lastig om lekker in de serie te komen, want bijna iedere scène wordt onderbroken door een deskundige die uitlegt waarom iets gebeurt en wat voor historische impact het heeft. Daardoor blijft het een documentaireserie, die op een aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd.

De feiten op een rij

Wie zin heeft in een sexy kostuumdrama kan beter kijken naar The Tudors, waarin de geschiedenis van Anna Boleyn en koning Hendrik VIII ook wordt verteld. Blood, Sex & Royalty is echt gemaakt voor de mensen die interesse hebben in geschiedenis, maar niet weten waar ze moeten beginnen. De Netflix Original zet de feiten netjes op een rijtje en laat je smachten naar meer.

Blood, Sex and Royalty

Historische bijfiguren

Tegelijkertijd blijft ook veel informatie liggen. De Netflix Original vertelt alleen het verhaal van Anna Boleyn, waardoor andere historische figuren een bijrol krijgen. In de laatste aflevering wordt eventjes kort verteld dat haar dochter Elizabeth I een stoere koningin werd, maar iets meer context was fijn geweest. Ook blijven de vijanden van Anna oppervlakkige figuren en wordt pas aan het einde duidelijk wat een schurk Hendrik (Max Parker) was.

Door de mengelmoes van dramaserie en docu heeft Blood, Sex & Royalty veel weg van series als The Lost Pirate Kingdom en Age of Samurai: Battle for Japan. Daar is op zich niks mis mee, maar deze Netflix Original heeft meer in z’n mars. Als dit een kostuumdrama was geweest met een hoger budget, had dit het kleine zusje van Bridgerton kunnen worden. Nu is het gewoon een prima tussendoortje.

Blood, Sex & Royalty is te zien op Netflix.

Meer royalty op Netflixmeer