Detective Pikachu

Veronica Superguide logo
Veronica Superguide logo
Detective Pikachu
Brandende Vraag

Waarom hebben gameverfilmingen zo'n slechte reputatie?

|
|

Laatste update:

Je hebt vast wel eens gehoord van de gamefilmvloek. De meeste gamefilms floppen zo hard dat ze wel vervloekt lijken te zijn… Hoe dat komt? We vertellen je waarom gameverfilmingen zo'n slechte reputatie hebben.

De gamefilmvloek

Gaming is booming business. Geen wonder dat ook filmstudio’s en streamingdiensten geld ruiken. In de praktijk blijkt het echter verrekte lastig om een goede gameverfilming uit te brengen. Het lijkt wel alsof… gamefilms vervloekt zijn!

Het begon allemaal in 1993 toen Nintendo de beruchte verfilming van de beroemdste gamefranchises aller tijden uitbracht: Super Mario Bros. De film was een flop en gaf het startschot voor wat velen nu de gamefilmvloek noemen. In de 29 jaar na Super Mario Bros. zijn er tientallen gamefilms uitgekomen, maar slechts enkele daarvan zijn matig succesvol geweest.

Maar goed, gamefilms zijn natuurlijk niet echt vervloekt. Ze zijn vaak gewoon slecht. Waar ligt dat aan?

Een gebrek aan enthousiasme

Anders dan veel filmmakers lijken te denken, is de naam van een bekende game niet voldoende om het publiek enthousiast te maken. Anders waren alle gamers wel massaal komen opdagen voor de Assassin's Creed-film. Het probleem met films als Assassin’s Creed is het gebrek aan enthousiasme bij de makers en de hoofdrolspelers. Neem hoofdrolspeler Michael Fassbender, die aangaf nog nooit een van de Assassin's Creed-games gespeeld te hebben. Wanneer dat enthousiasme ontbreekt, is het eindresultaat een zielloze film. Of beter gezegd: geldklopperij, waar niemand warm voor loopt, zelfs de grootste gamefans niet.

Luister ook onze podcast Bankplakkers, met kijktips en het laatste nieuws! Te luisteren via SpotifyApple Podcasts en andere populaire podcast apps.

Het gebrek aan een origineel verhaal

Een tweede verklaring heeft te maken met tijdsduur. Een film van twee uur biedt niet genoeg tijd om een gameverhaal van meer dan 20 uur te vertellen. We zijn daarom blij dat The Last of Us bijvoorbeeld een serie wordt! Je zou het gebrek aan tijd kunnen opvangen met een origineel verhaal, dat afwijkt van het verhaal in de game. Dat gebeurt alleen erg weinig. Meestal proberen de filmmakers juist zo dicht mogelijk bij het bronmateriaal te blijven. Wat overblijft is een halfbakken vertelling die op geen enkele manier in de buurt komt van het oorspronkelijke plot. Of een verkorte versie, die alle essentie van de game mist.

Een film is een heel ander medium

Dat één-op-één willen nabootsen van een game kent nóg een nadeel: in games kun je de personages de wildste dingen laten meemaken en laten doen. In een live-actionfilm heb je CGI nodig om dat na te bootsen. Ondanks dat de filmtechnologie inmiddels enorm geavanceerd is, zijn er toch nog steeds bepaalde beperkingen. En dat zorgt voor ondermaatse nabootsingen van gamescènes. We noemen bijvoorbeeld de vliegtuigscène in Uncharted, die rechtstreeks gekopieerd was uit de games, maar in de bioscoop toch een stuk minder episch aanvoelde.

Lees hier wat we van Uncharted vonden!

Pikachu en Sonic verbreken de gamevloek

Gelukkig lijkt de gamefilmvloek inmiddels stukje bij beetje verbroken te worden. Dat begon met Detective Pikachu, de eerste gamefilm die zowel commercieel als bij critici een succes werd. De film – die gemaakt werd door fanatieke liefhebbers als Ryan Reynolds – wist namelijk een origineel, persoonlijk verhaal te vertellen en dat toch te overgieten met een voor de fans herkenbare Pokémon-saus.

Datzelfde kan gezegd worden van de twee Sonic The Hedgehog-films. Regisseur Jeff Fowler legt het (via We Got This Covered) als volgt uit: "Ik denk dat de truc is om volledig te vergeten dat je een film maakt die gebaseerd is op een game. Ik denk dat alle films uiteindelijk om de personages draaien. Of het nu een stripboek, een game of een boek is. Wat is een geweldig verhaal, wat is een geweldig karakterverhaal? Als iemand in de bioscoop zit en niets weet over de game, heeft hij het dan nog steeds naar zijn zin, is hij nog steeds betrokken bij dit personage en dit verhaal? Dat was onze insteek."

Ook recente Netflix-series (The Witcher, Arcane, Castlevania) hebben de gamefilmvloek succesvol verbroken! Laten we hopen dat hetzelfde geldt voor Resident Evil dat je sinds 14 juli op de streamingdienst kunt checken. Benieuwd welke gameverfilmingen er dit jaar nog meer aankomen? We zetten ze allemaal voor je op een rijtje.

Lees verder