Sander Lantinga in Vier is te Veel

Veronica Superguide logo
Veronica Superguide logo
Sander Lantinga in Vier is te Veel
TV

De troepfabriek: Waarom mislukken zo veel SBS-shows?

|
|

Laatste update:

John de Mol kon de afgelopen jaren de programma’s die hij bedacht meteen ook zelf uitzenden op SBS6. Lekker, als je zoekt naar je volgende wereldhit! Toch leverde het geen nieuwe The Voice, Miljoenenjacht of Big Brother op… Wél verveelde hij kijkers met De Dansmarathon en Vier is te Veel. Waarom moeten we zoveel middelmatige troep doorstaan?

Roemloos op het televisiekerkhof eindigen is al pijnlijk. Als het hoogtepunt van het programma een grapje over het einde is, dan is het wel héél erg gesteld. Het gebeurde in Vier is te Veel, dat na twee afleveringen al van de buis verdween. Quizmaster Sander Lantinga constateerde droog: “De titel sloeg dus ook op het aantal afleveringen.”

Ook Think Inside the Box (met Richard Groenendijk) werd gekielhaald. De shows werden vervangen door herhalingen van Familie Gillis: Massa is Kassa en Het Roer Om, die een stuk beter scoorden. Toch gaat John de Mol keihard door met het bedenken van nieuwe spelshows: de volgende staat al in de startblokken.

Burenruzies

Morrende kijkers zijn nooit leuk. Maar wie denkt dat De Mol wakker ligt van zulke flops, heeft het volgens freelance formatontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen mis. “Natuurlijk hoopt iedere televisiemaker dat al zijn nieuwe programma’s een groot succes zijn. Zo werkt het alleen niet in de televisiewereld. Als er één op de twintig slaagt, dan is dat al heel goed. Als je veel ontwikkelt, dan is het statistisch gezien zo dat er op een gegeven moment een hit tussen zit. Succes laat zich niet te voorspellen, hè?”

Soms zijn programma’s perfect uitgewerkt maar zit geen kijker erop te wachten. In andere gevallen heb je nauwelijks werk aan een formule maar is het wél een succes, legt Van Nieuwenhuijzen uit. “Kijk naar Mr. Frank Visser. Burenruzies spreken veel mensen aan en De Rijdende Rechter wás al een succes. Dan hoef je weinig te schaven om toch te scoren. De ontwikkeling van Vier is te Veel is ongetwijfeld meer werk geweest, maar dat was niet genoeg om er een succes van te maken.”

Het is trouwens niet zo dat alle John de Mol-creaties de afgelopen jaren mislukten. Talentenjacht We Want More haalde het niet bij The Voice of Holland maar scoorde wel richting de miljoen kijkers. Realityprogramma Utopia werd niet de nieuwe Big Brother maar had een trouw publiek van zo’n 600.000 kijkers en verdiende veel geld met livestreams op internet. Het verhaal van knikkershow Marble Mania is bekend: kijkers vroegen zich af waar ze in vredesnaam naar zaten te kijken, maar na een daverend succes werd het programma verkocht aan grote buitenlandse zenders.

Toch kan Van Nieuwenhuijzen zich niet aan de indruk onttrekken dat John de Mol beter zou kunnen. “Ik vind het wat misplaatst als ik hier de beste televisiemaker ter wereld zou gaan adviseren. Maar ik vraag me wel af hoe goed het écht voor hem is geweest dat hij zijn eigen zenders kreeg. Durf maar eens ‘nee’ te zeggen tegen John de Mol als hij je baas is! Gevolg is dat er soms programma’s worden uitgezonden die eigenlijk even terug hadden gemoeten naar de tekentafel. Of die gewoon nooit op televisie hadden mogen verschijnen. Ik vond De Laatste Vraag afgelopen jaar echt heel slecht.”

Afgeschoten

De formatontwikkelaar wijst naar de positie van Matthijs van Nieuwkerk. De voormalige DWDD-presentator timmert via producent Medialane aan de weg als tv-maker en vindt bij de publieke omroep een gewillig oor. Van Nieuwenhuijzen: “Dat lijkt me ook logisch, want Matthijs is iemand om te koesteren. Maar dat betekent niet dat hij altijd maar ‘ja’ te horen krijgt. De NPO heeft best wel wat ideeën van hem afgeschoten omdat ze die niet goed genoeg vonden. Spelshow The Connection heeft het wél gehaald. Daar heb ik aan meegewerkt, dus ik ben misschien niet helemaal objectief, maar dat is een goed doordachte formule waarvan je kunt zien dat het met veel liefde gemaakt is. Bij recente SBS6-flops heb ik die liefde weleens gemist.”

Luister ook onze podcast Bankplakkers, met kijktips en het laatste nieuws! Te luisteren via SpotifyApple Podcasts en andere populaire podcast apps.

Fons van Westerloo zat als directeur bij SBS (de voorloper van Talpa Network) en RTL Nederland regelmatig met John de Mol om de tafel. Ook hij denkt dat het gebrek aan tegenkracht De Mol hits heeft gekost. “Het is levensgevaarlijk als een producent tevens eigenaar is van een zender. Zeker met een sterke persoonlijkheid als John de Mol. Toen wij samenwerkten, was hij weleens narrig of kwaad als ik weer eens een idee afwees. Maar doordat wij niet meteen toehapten bij The Voice of Holland moest hij het eerst verder verbeteren. Pas daarna kwam hij met de blind auditions en de bekende draaistoelen. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat ik het altijd feilloos heb gezien, hoor. Big Brother heb ik afgewezen en dat is natuurlijk toch een groot succes geworden.”

Omdat Talpa Network wil gaan fuseren met RTL Nederland, komt er waarschijnlijk een eind aan de situatie dat zendereigenaar De Mol ‘zijn eigen programma’s’ kan aankopen. Wel heeft hij bedongen dat RTL een aantal programma’s per jaar bij hem afneemt dat op het hoofdpodium RTL4 wordt uitgezonden. Op RTL4 is de kans op succes een stuk groter, en bij succes in Nederland staan buitenlandse zenders vaak in de rij.

Wereldhit

Zowel Van Nieuwenhuijzen als Van Westerloo zou er niet raar van opkijken als de tv-magnaat daarna toch weer ‘gewoon’ een wereldhit bedenkt. “Natuurlijk, dat kan best”, aldus Van Westerloo. “Hij heeft er toch al een paar gemaakt?” Van Nieuwenhuijzen denkt dat afhangt van hoe RTL met De Mol omgaat. “Staan ze sterk genoeg in hun schoenen? Ik weet dat Angela de Jong daar bijvoorbeeld niet al te veel vertrouwen in heeft.”

Van de probeersels is de kijker straks dus niet verlost. Van Westerloo vindt het logisch dat RTL daarin meegaat. “Als de directie van RTL dat tegenwicht op orde krijgt, kan het een gouden combinatie worden. Want als de samenwerking straks inderdaad een hit oplevert, kun je er donder op zeggen dat RTL meedeelt in het internationale succes.”

Tekst: Rob Goossens

Dit artikel verscheen eerder in Veronica Superguide. Niets meer missen? Sluit dan snel een voordelig abonnement af!

Lees verder