Recensie The Ice Road - Degelijk als een diesel

|
|

Liam Neeson achter het stuur van een truck: ja, dat plaatje klopt wel. Samen met het script van de oude stempel weet hij dynamiek te krijgen in een verhaal over logge kolossen op het ijs en dat is best een prestatie.

Nu we Liam Neeson aan het werk hebben gezien in deze film, vallen opeens zijn overeenkomsten met een vrachtwagen op. Net als een diesel kwam hij als actieheld wat later op gang, maar nu hij eenmaal gaat, blijft hij maar doordenderen. Niet elke actiefilm die dankzij die werklust het leven ziet, is even geslaagd, maar gemiddeld doet Neeson het nog steeds beter dan veel van zijn leeftijdsgenoten in dit genre. The Ice Road is sowieso goed voor zijn gemiddelde.

Linke soep

Als ervaren trucker moet hij in het noorden van Canada een stel gigantische pompen naar een mijn brengen. Daar zijn ze snel nodig om een groep bedolven mijnwerkers mee te redden, dus er is haast bij. De snelste route gaat over een bevroren meer: linke soep, zeker in april als de dooi al inzet. Daarom wordt de klus goed betaald en rijden er nog twee trucks mee.

Verplichte nummertjes

De rampzalige gebeurtenissen laten niet lang op zich wachten en het lijkt alsof er een saboteur aan het werk is. Het laat zich raden wie dat is als de twee verdachten een opstandige native American zijn en een pennenlikker die in opdracht van het mijnbouwbedrijf mee moest, maar dat staat het kijkplezier niet in de weg. The Ice Road is formulewerk, maar gebruikt de verplichte nummertjes voor een vlot en spectaculair verloop.

Creatief rouwdouwen

Het is duidelijk dat de schrijver is begonnen met een rits spectaculaire vrachtwagenstunts en daar een verhaal omheen heeft bedacht. Daardoor wordt er wel eens een bocht kort afgesneden, maar het tempo blijft er wel lekker in. Script en regie zijn van Jonathan Hensleigh, een man die in de nineties naam maakte met scenario’s voor onder meer Armageddon en Die Hard with a Vengeance dus gelikte actie kun je wel aan hem overlaten. Hij moet het hier duidelijk met minder budget en middelen doen, maar een verhaal als dit heeft genoeg aan creatief rouwdouwen met tientonners en dat biedt The Ice Road absoluut.

Neeson in vorm

Neeson kan dit soort rollen intussen in zijn slaap spelen, maar laat wel zien waarom hij er steeds weer voor gevraagd wordt: hij zet een held neer die een mens blijft, ondanks de dolle actie om hem heen. Zijn personage rijdt bijvoorbeeld in gezelschap van zijn broer, die verstandelijk een flinke tik heeft gehad in het leger. Bij de scènes met die twee kun je zien wat de toegevoegde waarde is van een acteur als Neeson. Laurence Fishburne krijgen we er ook nog bij als de man die deze gevaarlijke rit in goede banen moet leiden.

Liam Neeson levert weer eens een degelijke actiefilm af met The Ice Road: hij heeft tempo, originele vondsten, een paar mooie spektakelscènes en hapt erg makkelijk weg. Een prima keus als je zin hebt in een lekker simpele actiefilm zonder overspannen gedoe.

The Ice Road draait nu in de bioscoop.

Check ook onze lijst met de beste actiefilms op Netflix.