Recensie van Luca

Recensie van Luca

Recensie Luca – Pixar geeft ons een fijn vakantiegevoel

|
|

Je hoeft deze zomer de deur niet uit om op vakantie te gaan, want met Luca geniet je op de bank van de mediterraanse zon en van weer een prachtige Pixar-film!

Laten we even beginnen met een ‘full disclosure’: we zijn zulke Pixar-fans dat ons persbezoek aan hun studio meer weg had van een bedevaartstocht, inclusief stiekem kusje op de kantoorvloer. Films van deze animatiestudio moeten echt heel erg hun best doen om van ons een negatieve recensie te krijgen – al kwam Cars 2 gevaarlijk dicht in de buurt.

Oscarwaardig debuutfilmpje

Vergeet sequels als Cars 2. Ons maak je blijer met iets als La luna, een Pixar-voorfilmpje over een jochie dat met zijn papa en opa sterretjes gaat vegen op de maan; dat is net zo mooi en snoezig als het klinkt. De Italiaanse regisseur/scenarioschrijver Enrico Casarosa baseerde dit debuut op verhalen uit zijn jeugd, en werd meteen genomineerd voor een Oscar en mocht zijn eerste avondvullende film maken: Luca.

Sfeervolle snorren en gevoelige vrienden

Wie bekend is met La luna (2011) - check hem op Disney+ - ziet aan de sfeervolle Italiaanse setting en borstelige snorren meteen dat Luca van dezelfde maker is. Enrico stopte er weer zijn eigen jeugdherinneringen in en brengt een gevoelige hommage aan vriendschap. Net als de titelheld had hij een vriend genaamd Alberto, alleen was hij geen waterwezen… Nemen we tenminste aan…

Luca is net als die meid in Splash

In de nieuwe Pixar-productie worden de waterwezens “monsters” genoemd, maar het zijn net mensen. Ook al heeft de jonge Luca kieuwen (en de stem van Jacob Tremblay uit Room); hij is gewoon een sympathieke jongen die iets te benieuwd is naar de buitenwereld. Net als de zeemeermin in Splash, krijgt hij in droge toestand benen, gebruikt hij die om de boel te gaan verkennen en beleeft hij allerlei bonte avonturen.

Heerlijke zon, zee, strand!

En die avonturen zijn weer anderhalf uur genieten van de meesterlijke Pixar-magie. Ook al is Luca, na Soul, hun tweede film die de bioscoop overslaat; de lol is er niet minder om. De beelden zijn prachtig en zitten vol humor en emoties. Je krijgt er een heerlijk zomers vakantiegevoel van, je kunt de zee en het strand bijna aanraken, en aan het einde moet je waarschijnlijk zelfs een paar traantjes wegpinken. Wij in ieder geval wel.

Tja, met films als Luca blijven we nog wel even verstokte Pixar-fans. Het verhaal is even gevoelig als humoristisch, de beelden van de Italiaanse Riviera zijn schitterend geanimeerd, je kunt de Riviera bijna ruiken, en het allerfijnste: volgend jaar komt weer een nieuwe Pixar-film!

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.