We begrijpen waarom Andrea Riseborough een Oscar-nominatie voor To Leslie kreeg, maar niet waarom haar titelpersonage de loterij moest winnen.
Leslie (Andrea Riseborough, Birdman) won ooit de loterij, maar verkwistte het geld. Eigenlijk is dat een nutteloos feit, want ze was toen al een probleemgeval met een zoon die liever in de grond wilde verdwijnen. Zes jaar later is zij een dakloze alcoholist en heeft hij een bescheiden bestaan opgebouwd. Je bent bijna blij dat ze de jonge James in de steek liet.
Standaard alcoholistendrama
To Leslie is een standaard alcoholistendrama; we volgen Leslie van fles naar fles, waarbij ze iedere keer alle schepen achter zich verbrand. Je blijft geïnteresseerd, omdat Andrea Riseborough zo goed is, niet omdat je enige sympathie voor die Leslie hebt. Eerder met James (Owen Teague uit It) of Sweeney (Marc Mahon uit Glow), die een motel runt en haar helpt.
De tekst gaat verder onder de trailer
Overbodige loterij-overwinning
Het is duidelijk waarom Andrea Riseborough voor To Leslie een Oscar-nominatie heeft gekregen, en dat de kritiek, dat zij de nominatie niet verdiende, echt onzin is. Eigenlijk is de enige kritiek aan haar dat Leslie slechts twee standen heeft: grof brutaal of vermoorde onschuld. We krijgen verder weinig hoogte van haar en nauwelijks achtergrondinformatie, behalve die loterijwinst en dat is overbodig.
Elkaar verder in de shit duwen
Misschien had de regisseur zelf door dat zijn film iets extra’s nodig had en heeft hij met haar achtergrondverhaal een verkeerde keuze gemaakt. Desondanks maakt hij hier een heel aardig debuut. Het draait om allemaal mensen die zo hun eigen makkes hebben en elkaar de ene keer helpen en de ander keer nog verder in de shit duwen. Zoals een ven hen zegt: “Niemand is geworden wat ze wilde zijn.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Meer Oscarnominaties verdiend
Geen idee of dat ook voor de acteurs van To Leslie geldt, behalve dat ze nog niet het succes hebben dat ze duidelijk verdienen. Andrea Riseborough kreeg als enige een Oscar-nominatie, maar Allison Janney (I, Tonya) had er ook wel eentje verdiend, want die is weer steengoed in een heel wat minder opvallende rol. En van de jonge Owen Teague gaan we hopelijk ook nog meer zien.
Conclusie
Bijna twee uur kijken naar een alcoholist die continu de fout ingaat, is alleen op te brengen door de puike acteurs. Titelrol-vertolker Andrea Riseborough heeft haar Oscarnominatie zeker verdiend, maar haar tegenspelers in To Leslie kunnen er ook wat van.
To Leslie is te zien in de bioscoop
Hier kun je de Oscar-genomineerde films zien.
Ook te zien in de bioscoop
Recensie Mona Lisa and the Blood Moon – 'Deze stijlvolle fantasyfilm mist een sterk verhaal'
Recensie Maybe I Do – ‘Een saaie romcom die nooit romantisch of grappig wordt'
Recensie Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves – 'Hilarische en vlotte fantasyfilm, die ook leuk is als je het spel niet kent'
Recensie Alice, Darling – ‘Hopelijk is dit mislukte filmdrama vol clichés een leerzame les voor de regisseur'
Recensie John Wick: Chapter 4 - 'Hopelijk let Hollywood op, want dit is hoe je actiefilms maakt'
Recensie Mon crime – 'Een ouderwets moordmysterie, dat wel iets moderner had mogen zijn'
Wat anderen nu lezen
Recensie Mona Lisa and the Blood Moon – 'Deze stijlvolle fantasyfilm mist een sterk verhaal'
Recensie Maybe I Do – ‘Een saaie romcom die nooit romantisch of grappig wordt'
Recensie Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves – 'Hilarische en vlotte fantasyfilm, die ook leuk is als je het spel niet kent'
Recensie Alice, Darling – ‘Hopelijk is dit mislukte filmdrama vol clichés een leerzame les voor de regisseur'
Recensie John Wick: Chapter 4 - 'Hopelijk let Hollywood op, want dit is hoe je actiefilms maakt'
Recensie Max Verstappen: Anatomy of a Champion – ‘Echt persoonlijk wordt deze docuserie niet’
Recensie Rabbit Hole – 'Kiefer Sutherland schittert in vermakelijke thrillerserie vol vergezochte complotten'
Recensie The Power – ‘Vrouwen zijn sterk, deze slappe dramaserie helaas niet’
Recensie Tetris – 'Vuile politieke spelletjes in een potsierlijke thriller'
Recensie Kelly – ‘Een eerlijk en confronterend portret van een ondergewaardeerd icoon’