• Marvel

Recensie The Guardians of the Galaxy Holiday Special – 'Kevin Bacon is het perfecte kerstcadeau'

The Guardians of the Galaxy Holiday Special

De Guardians of the Galaxy zijn terug! Of nou ja, een beetje dan, want de 45-minuten durende Holiday Special is meer een zoet tussendoortje dan een volwaardig nieuw avontuur. Maar het brengt je wel perfect in de stemming voor de feestdagen.

Regisseur James Gunn wist met de eerste twee Guardians-films een groep derderangs Marvel-personages om te dopen tot de meest geliefde helden uit het filmuniversum. Hij werkt eigenlijk het beste met losers, want die komen zo lekker aandoenlijk over en ontpoppen zich maar al te graag tot waren helden. Het helpt natuurlijk ook dat ze alsnog superkrachten hebben.

Kevin Bacon

Volledig in die stijl gaat de Guardians of the Galaxy Holiday Special over Peter Quill (Chris Pratt) in de kerststemming brengen. Drax (Dave Bautista) en Mantis (Pom Klementieff) weten nog dat hun leider een groot fan is van jaren 80-klassieker Footloose en reizen daarom naar de aarde om diens hoofdrolspeler Kevin Bacon te kidnappen. Het perfecte kerstcadeau toch?

Flauw en familievriendelijk

De rest van de Disney+ exclusieve film voelt als een bonus. Waarschijnlijk komt het door de zoetsappige kerstboodschappen die James over de special uitstrooit, maar de Guardians hebben lang niet zo’n scherp randje in dit verhaal. Een zuipfestijn in een kroeg komt nog het dichtst bij de vorige twee films. Ook de humor is wat flauwer en familievriendelijker, met gemengde resultaten.

De kracht van Kevin Bacon

De Holiday Special start pas echt wanneer Drax en Mantis verrassend genoeg hun doel bereiken: Kevin Bacon vinden. De acteur speelt zichzelf en heeft zichtbaar de tijd van z’n leven. Hoe zou jij tenslotte reageren als twee aliens letterlijk met de deur in huis vallen om je naar de andere kant van het universum te brengen? Fans van Kevin Bacon kunnen zich dan ook klaarmaken voor een hoop gegil, gekke stemmetjes en zelfs wat muziek van de acteur.

Guardians of the Galaxy Holiday Special
© Disney+

Beperkt budget

De achtervolging door Hollywood had wel wat langer mogen duren, want het biedt mogelijkheden genoeg voor hilariteit. Maar de Guardians Holiday Special heeft een beperkter budget en dat zie je er soms wel aan terug. Rocket en Groot – een geanimeerde wasbeer en boomalien – hebben bijvoorbeeld maar een paar scènes. Zo leunt de Guardians of the Galaxy Holiday Special zwaar op de Kevin Bacon-gastrol, maar die brengt de kerstboodschap gelukkig prachtig over.

De Guardians of the Galaxy Holiday Special is een typische kerstspecial: zoetsappig, preekt graag oubollige kerstboodschappen, en zit vol flauwe uitstapjes. Maar de briljante gastrol van Kevin Bacon redt een heleboel en uiteindelijk blijven deze personages ijzersterk en een paar van de leukste Marvel-helden in het universum.

The Guardians of the Galaxy Holiday Special is te zien op Disney+.

Wil je in de kerstsferen blijven? Check dan ook The Santa Clauses. Wil je liever nog een leuke special van Marvel zien, bekijk dan Werewolf at Night