Recensie Strange World – ‘Met mooie plaatjes alleen hou je de aandacht niet vast’

Strange World

We kijken altijd uit naar een nieuwe Disney-film, maar deze keer worden we een beetje teleurgesteld en zijn we blij dat Strange World redelijk kort is.

De wondere wereld van Avalonia is afhankelijk van een organische energiebron, die de laatste tijd kuren begint te vertonen. Stoere president Callisto Mal (stem van Lucy Liu) duikt met een kleine expeditie letterlijk de diepte in om uit te vogelen wat er met de gewassen aan de hand is. En zo ontdekken ze een nog veel bontere wereld waarin niets is wat het lijkt.

Een mooie achtergrond

Laat het maar aan de creatievelingen van Disney over om helemaal los te gaan met het verzinnen van allerlei vreemde nieuwe wezens. Helaas zijn die in Strange World eerder mooi dan grappig of interessant en vormen ze vooral een mooie achtergrond. Eentje die soms doet denken aan de buitenaardse planeet van Avatar, maar dan met rood- in plaats van blauwtinten.

Er is meer nodig dan mooie plaatjes

Met mooie plaatjes alleen hou je echter de aandacht niet vast. Strange World mist de mafheid van bijvoorbeeld The Croods: A New Age, die vol zat met lollige beesten waar je graag meer van zou willen zien. Het enige wezen dat in Strange World de aandacht trekt, is het grappige bubbelwezen Splat, dat doet denken aan het woordloze vliegende tapijtje uit Aladdin.

Strange World
© Disney

Oubollig verhaal met diversiteit

Het is geen toeval dat we vergelijkingen maken, want ook het verhaal van Strange World doet aan allerlei andere verhalen denken, met name Journey to the Center of the Earth. Het is allemaal vrij oubollig te noemen, met als enige moderne toevoeging een hoop diversiteit in de groep personages, maar dat is helaas niet genoeg voor een gelukkig niet al te lange film.

Als je bedenkt dat de Disney Studio bijna honderd jaar bestaat, is het ze vergeven dat er eens een minder goede film tussen zit. We gooien dus zand over Strange World en kijken uit naar de volgende film, die hopelijk meer dan mooie plaatjes heeft en ons weer meesleurt in een geanimeerd avontuur.

Strange World is te zien in de bioscoop

In afwachting van de volgende Disney- of Pixar-producties, kun je weer een bak nieuwe films en series op Disney + zien.