Resident Evil

Resident Evil

Recensie Resident Evil – De zoveelste kopie van The Walking Dead

|
|

Gamereeks Resident Evil is een fenomeen. De computerspellen staan bekend als de ultieme survivalhorror en er zijn al meerdere pogingen gedaan om de spanning uit de games te vertalen naar films en series. Dat is tot dusver nog niet gelukt en ook Netflix-serie Resident Evil slaat de plank mis.

In een post-apocalyptische toekomst is de meerderheid van de bevolking door het T-virus veranderd in hersenloze mutants, die zeroes worden genoemd. Deze zombies – want dat zijn het eigenlijk – worden bestudeerd door Jade Wesker (Ella Balinska), maar door een domme fout krijgt zij een horde monsters achter zich aan. Ze wordt gered door een mysterieuze groep en dit is het begin van een gevaarlijk avontuur waarbij de onderzoekster wordt opgejaagd door haar vijanden van het machtige bedrijf Umbrella.

Kwade genius

De strijd tegen de zombies en Umbrella wordt afgewisseld met flashbacks waarin een jonge Jade (Tamara Smart) en haar zusje Billie (Siena Agudong) verhuizen naar New Racoon City. Daar ontdekken ze dat hun vader Albert Wesker (Lance Reddick) helemaal geen brave wetenschapper is, maar een kwade genius die zich bezighoudt met onderzoek dat het daglicht niet kan verdragen.

Foute vader

De twee verhaallijnen wisselen elkaar regelmatig af, maar zijn zelden even interessant. Het plot over tienerzusjes die ontdekken dat hun vader een foute gast is, had best spannend kunnen zijn, maar de toekomst vol hordes monsters verklapt al genoeg. Het is nogal onnodig om de spanning op te bouwen als je toch al weet dat alles fout gaat en fans van de games weten al lang hoe gevaarlijk Albert Wesker is.

Resident Evil

The Walking Evil? The Resident Dead?

Die toekomst vol monsters is daarentegen ook niet heel bijzonder. The Walking Dead deed het beter en Resident Evil lijkt op de zoveelste matige kopie van de hitserie. Dat is jammer want de videospellen staan als een huis. Hoe moeilijk is het om één van de games te pakken als inspiratiebron en het verhaal over acht afleveringen te vertellen? Nu zitten er alleen een paar verwijzingen in naar de spellen, zoals een gemaskerde man met een kettingzaag en een archieffilmpje waarin een oude bekende opduikt.

Bedekt in zombiebloed

De bloedmooie Ella Balinska overtuigt daarnaast genoeg geen moment als wetenschapper die al maanden tussen de zombies leeft. Zelfs wanneer Jade bedekt is in zombiebloed na de zoveelste vechtpartij zit haar kapsel nog perfect en is haar make-up niet uitgelopen. Tijdens de brute actiescènes is de actrice wel beter in haar element en een rol als stoere bad ass had beter bij Ella gepast. Lance Reddick als Albert Wesker is daarentegen wel een pluspunt. De acteur, die meestal strenge politiemannen speelt, hoeft weinig te doen om intimiderend te zijn. Lance heeft aan één blik genoeg om angstaanjagender te zijn dan alle zombies bij elkaar.

Resident Evil

De serie mag dan wel Resident Evil heten, maar het is de zoveelste kloon van The Walking Dead. Dat is jammer omdat de videogames een rijke geschiedenis hebben van gruwelijke monsters en spannende verhaallijnen. Er wordt naar verwezen en dat is leuk voor de fans, maar uiteindelijk is Resident Evil de zoveelste post-apocalyptische sciencefictionserie met saaie zombies.

Resident Evil is te zien op Netflix.

Hollywood heeft al vaker pogingen gedaan om games te verfilmen en wij hebben onderzocht waarom dat zo vaak fout gaat. Ook hebben we gekeken welke gameverfilmingen er nog aan komen