Pistol

Pistol

Recensie Pistol – Danny Boyle laat punk herleven met veel herrie en heisa

|
|

Het is nu, bijna vijftig jaar later, moeilijk voor te stellen hoe opwindend en ontregelend de punkband Sex Pistols was, maar de miniserie Pistol komt vrij aardig in de buurt.

In de jaren zeventig droomt gitarist Steve Jones ervan een rockband te beginnen en op zoek naar de juiste outfit belandt hij in de modezaak van Vivienne Westwood. Haar partner Malcolm McLaren wordt de manager van de band, die er al snel drie leden bij heeft. Hij herdoopt de groep tot Kutie Jones and his Sex Pistols en regelt hun eerste concert.

Aanstekelijk stelletje verguisden

Tja, als je een serie maakt over de Britse punkband Sex Pistols, moet dat wel een beetje rock ’n’ roll uitstralen. Gelukkig heeft regisseur Danny Boyle hun tijd bewust meegemaakt en weet in Pistol zijn enthousiasme goed over te brengen. Hij liet met Trainspotting al zien dat hij op een even muzikale als aanstekelijke manier de verguisden van de samenleving kan laten zien.

Schijnwerper op wat bravers

In de zes afleveringen van Pistol volgt hij nu eens niet de notoire Sex Pistols-zanger Johnny Rotten of de gedoemde bassist Sid Vicious, maar de wat bravere gitarist Steve Jones. De serie is immers gebaseerd op Jones’ memoires en het scheelt natuurlijk dat die man nog in leven is – en de makers van de serie nog veel meer over die goede oude tijd kon vertellen.

Pistol

Een wonderbaarlijk album

Alhoewel ‘goede’; de serie gaat ook in op de minder fijne kanten van het verhaal, waarbij de bandleden zichzelf en elkaar dermate in de weg zaten dat het een wonder is dat ze hun ene album hebben gemaakt. Of dat ze toch soms allemaal tegelijk op hetzelfde podium stonden. Ze hadden immers lak aan alles en dat tegendraadse is nog steeds aanstekelijk, net als de serie Pistol.

Gevoelige ziel onder rebelse huid

Dat komt niet alleen door de manier waarop verschillende verhaallijnen moeiteloos door elkaar worden gebreid, maar ook door de jonge acteurs die zich in Pistol vol energie op hun rol storten. Thomas Brodie-Sangster heeft goed geblokt op het lijzige stemgeluid van McLaren en Anson Boon weet de gevoelige ziel onder de rebelse huid van Johnny Rotten te laten zien.

Pistol

Een onvergetelijke scène van Arya Stark

Overigens laten de vrouwen zich in Pistol niet onbetuigd; Westwood (Talulah Riley) runt haar eigen zaak, voedt een stel kinderen op en gaat ook nog de straat op om te protesteren tegen de ingedutte Britse maatschappij. Een speciale vermelding voor Maisie Williams, die haar Game of Thrones-imago effectief van zich afgooit met een scène die je niet snel zult vergeten...

De herrie van en de heisa rondom de Britse punkband Sex Pistols herleven in de miniserie Pistol, die goed zijn best heeft gedaan om het oude gevoel weer naar boven te halen. Het laat zien hoe vier jongens niet alleen de muziekwereld maar het hele land op de kop wisten te zetten. De echte Johnny Rotten noemt de serie “de meest respectloze rotzooi die ik ooit heb moeten doorstaan.” Een betere aanbeveling kan een punkband of -serie niet krijgen!

Pistol is vanaf 6 juli te zien op Disney+

Als je de muzikale smaak te pakken hebt, kun je door met de beste muziekfilms. En vergeet ook niet de film Elvis te checken.