Jurassic World: Dominion

Jurassic World: Dominion

Recensie Jurassic World: Dominion - Oerdegelijk maar onopmerkelijk

|
|

Voedertijd! Met het slot van de filmserie die ooit begon met Jurassic Park krijgen fans die snakten naar een dino-snack wat ze willen. Maar Jurassic World: Dominion is en blijft hap-slik-weg entertainment.

Laten we eerlijk zijn: in de vijf dino-films die voorafgingen aan deze film is alles wat mis kan gaan met dinosaurussen tot leven wekken al misgegaan. Tot twee keer toe liepen prehistorische dieren een pretpark onder de voet, illegale jachtpartijen en dierenhandel draaiden uit op een ramp, net als een reddingsactie op een verborgen dino-eiland. Originele verwikkelingen hoef je dan ook niet te verwachten in Jurassic World Dominion.

Eindelijk weer samen

In elke film uit de reeks staan natuurliefhebbers tegenover mensen die veiligheid en respect voor de uit de dood opgewekte reptielen opofferen voor macht en geld. Deze keer is dat een multinational dat het alleenrecht op dino’s houden heeft verkregen. Daar maken ze gruwelijk misbruik van en experimenteren er in het geheim stevig op los op gevangen dino’s en andere dieren. Als er een zwerm reuzenspinkhanen ontsnapt, trekt dat de aandacht van paleontologen Alan Grant en Ellie Sattler, gespeeld door Sam Neill en Laura Dern, die voor het eerst weer samen zijn sinds de eerste film.

Baby gekidnapt

Intussen komen de helden uit de vorige twee films in actie na een dubbele ontvoering. Owen Grady en Claire Dearing (Chris Pratt en Bryce Dallas Howard) zetten de achtervolging in als een meisje en een baby-raptor gegrepen worden door schurken die betaald worden door dat enge bedrijf. Natuurlijk komen beide verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar en zo moeten de helden van het eerste uur samen met de jongere cast de klus klaren. Dat levert leuke combinaties van de personages op en veel verwijzingen naar en grapjes over de vorige films.

Jurassic World: Dominion

Gemiste kans

Deze popcornknaller zou geen fluit waard zijn als hij niet vol zat met confrontaties met een bonte collectie dinosaurussen. Dat zit gelukkig wel goed, maar het is wel jammer dat die grotendeels en voor de zoveelste keer in en om een duister industrieel complex plaatsvinden. Zeker als je weet dat het verhaal zich afspeelt in een wereld waarin losgebroken dino’s nu vermengd leven met mensen. Aan het begin van de film krijg je daar een paar fantasieprikkelende voorbeelden van te zien, maar dat gegeven verdwijnt gaandeweg naar de achtergrond. Achteraf bekeken had deel twee, The Lost World: Jurassic Park, zelfs nog meer spektakel te bieden met prehistorische monsters in de bewoonde wereld. Dat klopt natuurlijk niet.

Slimme kopie

Toch is het onmogelijk je te vervelen bij dit grootse spektakel. De basis is dan ook nog steeds ijzersterk en in tegenstelling tot de mindere delen houden de makers het dicht bij de succesformule van de originele Jurassic Park, tot bijna exacte kopieën van bepaalde scènes aan toe. Misschien niet erg origineel, maar wel slim, want een opgewarmde kliekje van een driesterren-maaltijd is nog steeds een lekker hapje.

Jurassic World: Dominion

Ondanks dat het verhaal op meerdere vlakken in herhaling valt, doet de laatste film uit de reeks z’n werk als amusant entertainment voor op het grote doek. De cast heeft er duidelijk zin in om er voor de laatste keer de beuk in te gooien en aan vervaarlijke dino’s is geen gebrek. Wel jammer dat de makers niet wat vaker uit hun comfort zone komen.

Jurassic World: Dominion is te zien in de bioscoop.