I Used to Be Famous

I Used to Be Famous

Recensie I Used to Be Famous – Fijne muziektherapie zonder verrassingen

|
|

Als je cliché-bestendig bent, kun je I Used to Be Famous best een kans geven. Ed Skrein, die meestal de filmschurk speelt, is hier de sympathieke held, die nog kan zingen ook.

Het leven van een boybandlid is ook niet alles. Zeker niet, nadat de groep uit elkaar is gevallen. Vraag maar aan Vince. Hij loopt twintig jaar later allerlei cafeetjes af, met een oude strijkplank als onderstel van zijn keyboard, op zoek naar een plek om op te treden. En zoals dat gaat: net op het moment dat hij opgeeft en een beetje voor zichzelf gaat pingelen, vindt hij aansluiting.

Veel filmclichés zijn heus niet erg

Hij ontdekt de jonge Stevie, die door zijn autisme moeilijk contact maakt en drumtalent blijkt te hebben, waardoor ze allebei meer lol en muziek in hun leven krijgen. De rest laat zich raden en er zitten nog veel meer clichés in I Used to Be Famous. Niet dat dit erg is, want het wordt allemaal leuk gebracht door sympathieke types waar je wel een filmpje mee doorkomt.

De zachtere kant van een engerd

Ed Skrein speelt de oudere Vince en is de enige bekende kop in I Used to Be Famous, al zal niet iedereen weten waarvan, en dat is wel zo toepasselijk voor zijn rol. Het is ook leuk dat we hem vooral kennen als de engerd uit Deadpool en Alita: Battle Angel, terwijl hij hier een wat zachtere kant laat zien. En even laat horen dat hij ook een carrière als zanger heeft gehad - net zoals deze acteertalenten

I Used to Be Famous

Een liefdesbrief aan muziektherapie

I Used to Be Famous is het debuut van Skreins tegenspeler Leo Long en van hun regisseur. Het is ook een liefdesbrief aan de volksbuurt en muziektherapie. Het gaat soms te makkelijk door de bocht en er lijken scènes te ontbreken (Vince heeft uit het niets opeens een pak aan), maar het is niet alsof je daardoor de draad kwijtraakt. Dit bekende liedje kun je lekker meezingen.

I Used to Be Famous is een sympathiek filmpje met bijbehorende personages, die allemaal van goede wil zijn waardoor er weinig spanningsopbouw of verrassingen zijn. Dat maakt dit filmdebuut van zowel de regisseur als zijn jonge hoofdrolspeler niet minder aangenaam en zorgt dat we benieuwd zijn naar hun volgende producties.

I Used to Be Famous is nu te zien op Netflix

Wil je nog meer van Ed Skrein zien? Check dan bijvoorbeeld The Transporter: Refueled en Midway of zijn optreden als Daario Naharis (later gespeeld door Michiel Huisman) in Game of Thrones.

Luister ook onze podcast Bankplakkers, met kijktips en het laatste nieuws!