Houvast

Houvast

Recensie Houvast – Harlan Coben en Netflix blijft een gouden combinatie

|
|

Wanneer Netflix een boek van Harlan Coben bewerkt, kun je er zeker van zijn dat het een topper wordt en dat geldt ook voor de Poolse serie Houvast, nummertje zeven in de reeks boekverfilmingen.

Met een titel als Houvast verwacht je geen Poolse thriller, maar dit is alweer de zevende Harlan Coben-bestseller die Netflix heeft verfilmd. En om een zo groot mogelijk publiek te trekken, gebruikt de streamingdienst de Nederlandse naam van het boek. Die aanpak werkt, want Houvast is een hit op Netflix. Terecht! Want net als de andere bewerkingen van Cobens werk (het Franse Spoorloos en het Britse Stay Close om er een paar te noemen) is dit een steengoede serie.

Neerwaartse spiraal

Houvast, in het Engels Hold Tight en in het Pools Zachowaj spokój, draait om de succesvolle sportarts Anna (Magdalena Boczarska), die zich grote zorgen maakt om haar depressieve tienerzoon Adam (Krzysztof Oleksyn). Na de dood van zijn beste vriend raakt de jongen in een neerwaartse spiraal en om zeker te weten dat de knul geen gekke dingen doet, heeft Anna spyware op zijn telefoon geïnstalleerd.

Nagelbijtend hoogtepunt

Anna’s actie lijkt heel extreem, maar wanneer Adam spoorloos verdwijnt, ontdekt de overbezorgde moeder dat haar zoon diep in de problemen zit. Ze gaat op zoek naar antwoorden en neemt een aantal levensgevaarlijke risico’s. De serie weet op voortreffelijke wijze de spanning op te bouwen, met de tweede aflevering als nagelbijtend hoogtepunt. In deze episode wordt het lot van een belangrijk personage lange tijd vaag gehouden door de focus te leggen op bezorgde vrienden en familie.

Houvast

Te veel toeval

De Netflix Original draait niet alleen om Anna en Adam, ieder personage speelt een onmisbare rol in het verhaal. Zelfs de suffe leraar die een jong meisje heeft gepest blijkt van groot belang te zijn voor het plot. Dat is gelijk het grote minpunt van de serie: al die geheimen en onderlinge relaties zijn net iets té toevallig. Dat wordt zelfs opgemerkt door de rechercheurs die een misdaad onderzoeken.

Even snel afronden

De vele verhaallijntjes komen zonder grote plotholes samen, maar het verdient geen schoonheidsprijs. De climax van de serie wordt een beetje afgeraffeld en is te voorspelbaar. Vooral het subplot over een crimineel duo dat vrouwen ontvoert, eindigt op een teleurstellende wijze. Het is alsof de schrijvers beseften dat de twee nog vrij rondliepen en even snel iets moesten bedenken om deze verhaallijn af te ronden.

Houvast

Onverwachte bad ass

Ondanks een zwakke finale zit de rest van Houvast heel goed in elkaar. De cast bestaat uit toppers en zelfs de kindacteurs zijn heel geloofwaardig. De actiescènes zien er ook goed uit en al blijkt Anna een onverwachte bad ass te zijn, is zij gelukkig geen verkapte actieheld zoals Guillaume uit Spoorloos. Daarin zie je ook het grote verschil met vergelijkbare series. Deze Poolse parel is niet zo gelikt als een Amerikaanse of Britse serie en toont herkenbare helden, waardoor vergezochte plotwendingen realistisch aan blijven voelen.

Het is altijd lastig om een spannend verhaal op een bevredigende manier te eindigen en dat lukt Houvast ook niet helemaal. De Netflix Original had best nog een aflevering langer mogen duren om het verhaal iets beter te ontwikkelen en de serie meer bevredigend af te sluiten. Maar dat is ook het enige minpunt van deze ijzersterke thriller.

Houvast is te zien op Netflix.

Wil je nog meer spannend drama kijken? Check dan ook Pieces of Her en The Lost Daughter.