• Recensies

Recensie Guillermo del Toro’s Pinocchio – 'Adembenemend mooi'

Guillermo Del Toro’s Pinocchio

We denken het verhaal van Pinokkio wel te kennen – maar laat het gerust aan meesterregisseur Guillermo del Toro over om een draai aan dat bekende sprookje te geven.

Na het verlies van zijn geliefde zoon, gaat de oude houtbewerker Geppetto aan de drank en in een dronken bui knutselt hij de pop Pinocchio in elkaar. Als die tot leven wordt gewekt, blijkt hij heel wat ondeugender te zijn dat Geppetto’s zoon. En dat is extra lastig, omdat we ons bevinden in het Italië van de jaren dertig, waar de fascisten steeds strenger en sterker worden.

Geen standaard-Disneyvertelling

Na de saaie, trouwe navertelling in Disney’s speelfilmversie van de animatieklassieker, werd iets meer en iets anders verwacht van de Hellboy-regisseur. En hoewel een aantal van zijn kenmerkende elementen aanwezig zijn, zoals fabelwezens en kinderen in oorlogstijd, blijft Guillermo del Toro’s Pinocchio een beetje tam vergeleken bij de rest van zijn oeuvre.

Pinokkio is niet de enige pop hier

Het is leuk gevonden dat tijdens het opkomende fascisme in Guillermo del Toro’s Pinocchio iedereen letterlijk een pop is. Maar blijkbaar moest het toegankelijk blijven voor kleintjes, want het wordt nergens echt eng. Dat komt vooral omdat deze stop-motion-wereld zo ontzettend mooi is gemaakt, dat zelfs minder fijne dingen aangenaam zijn om naar te kijken.

Guillermo del Toro’s Pinocchio

Liedjes zonder musical, humor zonder comedy

Er zitten een aantal liedjes in Guillermo del Toro’s Pinocchio, zonder dat het een musical is, wat humor, zonder dat het een komedie is. Er zit van alles in en daarmee veel, maar alles wordt slechts aangestipt en daarmee is het weinig. Alles is wel tot in de puntjes verzorgd en de vormgeving is prachtig, met het soort visuele kunststukjes waar Del Toro patent op heeft.

Omdat er rekening werd gehouden met een jongere doelgroep is Guillermo del Toro’s Pinocchio wat minder heftig dan de voorgaande films van Del Toro (The Shape of Water), maar het is weer net zo adembenemend mooi om naar te kijken.

Guillermo del Toro’s Pinocchio draait voor een korte periode in de bioscoop en is vanaf 9 december te zien op Netflix.