Cobra Kai seizoen 5

Cobra Kai seizoen 5

Recensie Cobra Kai seizoen 5 – De serie slaat nog steeds raak met sympathieke helden en brute bad guys

|
|

Na vijf seizoenen heeft Cobra Kai nog voldoende slagkracht. De Netflix Original gebaseerd op The Karate Kid zit opnieuw vol verslavende verhaallijnen, vette gevechten en heerlijke schurken.

Het vierde seizoen van Cobra Kai eindigde met een flinke tegenvaller voor de helden. De dojo’s van Daniel LaRusso (Ralph Macchio) en Johnny Lawrence (William Zabka) verloren het karatetoernooi van Cobra Kai en moesten de deuren sluiten. John Kreese (Martin Kove) leek de strijd gewonnen te hebben, maar hij werd verraden door Terry Silver (Thomas Ian Griffith), die Kreese liet opdraaien voor een misdrijf en zelf de leiding pakte over de dojo.

Sadistische sensei

Aan het begin van het vijfde seizoen hebben de bad guys gewonnen en onder leiding van steenrijke ondernemer Silver gaat het beter dan ooit met Cobra Kai. Het is zijn doel om zoveel mogelijk dojo’s te openen en zijn brute stijl van karate dominant te maken. Hij beult de karate kids af en verandert de beïnvloedbare tieners in sadistische pestkoppen. Thomas Ian Griffith speelt de rol van Terry Silver voortreffelijk en overtuigt als vaderlijke sensei, maar schakelt net zo snel over naar meedogenloze sekteleider.

Absurd en bad ass

Daniel LaRusso kan dit niet aanzien en haalt zijn oude rivaal Chozen (Yuji Okumoto) erbij om met Silver af te rekenen. Dit is een hele slimme zet van de schrijvers. Chozen is een eervolle psychopaat met een hart van goud, die voor een aantal absurde en bad ass momenten zorgt. Wanneer zijn rol na de eerste paar afleveringen iets kleiner wordt, valt dat gelijk op en lijkt de serie in herhaling te vallen.

Cobra Kai Chozen

Steeds hetzelfde verhaal

Dat is ook niet zo vreemd, want ieder seizoen vertelt hetzelfde verhaal. De karate kids van Miyagi-Do nemen het op tegen het slechte Cobra Kai en na een aantal tegenslagen worden alle problemen opgelost met een vechtpartij. Wat de Netflix Original zo verfrissend maakt, zijn de oude en nieuwe personages. Ze groeien op een realistische manier en ook in het vijfde seizoen krijg je weer voldoende redenen om met hen mee te leven. Daardoor wil je weten welke kant de serie opgaat en door de vele cliffhangers en plotwendingen blijven de verhaallijnen verslavend.

Afgeraffeld verhaaltje

In zijn strijd tegen meestermanipulator Terry Silver maakt Daniel flink wat fouten, waardoor je een hele andere kant van hem ziet. En Johnny Lawrence lijkt zijn leven eindelijk een beetje op orde te krijgen, maar voordat het zo ver is, moet hij eerst Miguel (Xolo Maridueña) uit Mexico halen. De knul is op zoek naar zijn vader, maar dit interessante zijverhaaltje wordt veel te snel afgeraffeld. Dat gebeurt wel vaker met de verhaallijnen in Cobra Kai en is ook in dit seizoen het grote minpunt.

Cobra Kai Silver LaRusso

Sneltreinvaart

Rivaliteiten die al seizoenenlang lopen, komen plotseling ten einde door een flinke knokpartij of een goed gesprek. Het is een makkelijke uitweg, maar het verhaal gaat met een sneltreinvaart door en je krijgt weinig tijd om stil te staan bij het gebrek aan logica. Ook Terry Silver wordt op een domme manier aangepakt, maar dat gaat gepaard met zo veel toffe actie, dat je het alsnog accepteert. Ook al zijn de vechtscènes soms een beetje houterig.

Het vijfde seizoen van Cobra Kai is weer net zo sterk als de eerdere seizoenen. Het verhaal is verre van realistisch en wordt soms iets te gehaast verteld. De personages zijn daarentegen erg sympathiek en dat maakt veel goed. Chozen als onvoorspelbare bondgenoot is een leuke toevoeging, maar de echte ster van dit seizoen is de geniale schurk Terry Silver. Met bad guys van dit niveau kan de serie nog wel even vooruit.

Het vijfde seizoen van Cobra Kai is te zien op Netflix.

Wil je goed voorbereid zijn op de nieuwste afleveringen? Lees dan terug wat er allemaal is gebeurd tot nu toe. En is Daniel LaRusso eigenlijk niet de schurk van de serie?