Recensie Beef – ‘Een boeiend kat-en-muisspel dat zich ontwikkelt tot een messcherpe dramaserie’
In Beef loopt een ordinaire verkeersruzie volledig uit de hand. Dat lijkt een mager plot voor een tiendelige dramaserie, maar de Netflix Original weet er een boeiend kat-en-muisspel van te maken.
Danny (Steven Yeun) heeft voor de zoveelste keer een rotdag. De klusjesman probeerde wat apparatuur terug te brengen bij een groothandel en vergat zijn kassabonnetje, waardoor hij alle zooi weer terug naar huis moet nemen. Alsof de dag nog niet erger kan, rijdt hij bijna tegen een auto op en dat levert hem wat getoeter en een dikke middelvinger op. Dat is de druppel en Danny racet achter de andere wegpiraat aan.
Fast and Furious
In de andere auto zit Amy (Ali Wong), een gestreste zakenvrouw, die met veel moeite werk en gezin probeert te combineren. Voor haar is de bijna-aanrijding met Danny juist de druppel en wanneer de gek achter haar aanrijdt, geeft ze extra gas en begint een achtervolging waar Domenic Torento van zou blozen.
De tekst gaat verder onder de trailer
Gevaar op de weg
Het plot van Beef is perfect voor een film van anderhalf uur. Verhalen over wegpiraten en road rage zijn ook helemaal niet zo uniek. In Changing Lanes maakten Samuel L. Jackson en Ben Affleck elkaar het leven zuur, in Unhinged ging Russel Crowe los op een bestuurder die toeterde en in de Nederlandse thriller Bumperkleef zorgde een psychopaat in een witte bestelbus voor kippenvel. Toch is Beef volledig uniek, want het incident op de weg is nog maar het begin van een groter drama.
Pesten om te ontspannen
Danny en Amy blijven elkaar opzoeken om elkaar het leven zuur te maken. Hij pist haar wc helemaal onder en zij pakt een emmer verf om zijn auto te bekladden. Het is enorm kinderachtig, maar het is voor allebei een manier om te ontspannen. Wanneer ze de ander pesten, hebben ze voor het eerst de regie in handen en hoeven ze niet te stressen over rekeningen en verwachtingen van familieleden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
De wraakacties gaan anders dan verwacht
Zo weet Beef met een simpel plot alsnog tien afleveringen lang te boeien. De personages worden goed uitgediept en hun acties leiden steeds tot nieuwe problemen. Het script zit ook heel slim in elkaar, waardoor je nooit weet welke kant het verhaal op zal gaan. Amy wil Danny bijvoorbeeld terugpakken door hem te catfishen. Ze maakt een Instagram-profiel aan met foto’s van iemand anders en stuurt hem een berichtje, maar het is zijn broer die reageert, waardoor de wraakactie anders gaat dan verwacht.
Geen leuke mensen
Dat Danny en Amy geen leuke mensen zijn, is helder. En het is niet heel ontspannend om naar een serie te kijken waarin de hoofdpersonen volkomen onuitstaanbaar zijn. Toch weten de hoofdrolspelers daar wel raad mee. Steven Yeun, beter bekend als Glenn uit The Walking Dead, is enorm sympathiek en zelfs als vervelende praatjesmaker Danny weet hij te charmeren. En komiek Ali Wong is geboren om Amy te spelen; zij weet op de juiste wijze humor, irritatie en woede te combineren zonder vervelend te worden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Conclusie
Beef is een steengoede serie, die makkelijk de verkeerde afslag had kunnen nemen zoals andere films over road rage. De verkeersruzie wordt daarentegen gebruikt als een manier om de personages diepgang te geven. Ze zijn onvolwassen en gemeen, maar ook eenzaam, overspannen en op zoek naar een uitlaatklep. Daardoor is de Netflix Original vooral een karakterstudie van twee nare mensen. Dat zal niet iedereen aanspreken, maar het maakt van Beef wel een gewaagde en messcherpe dramaserie, waar Netflix meer van mag maken.
Beef is te zien op Netflix.
Meer van Netflix
Recensie A Beautiful Life – ‘Aan het einde van deze romantische dramafilm ben je fan van zanger Christopher’
Recensie Perfil Falso – ‘Je kijkt deze erotische thriller voor de naakte lijven en blijft kijken voor het verhaal’
Recensie Blood & Gold – 'Na een uur ben je vergeten waarom je moest glimlachen om de pulpy oorlogsfilm'
Regisseur Quentin Tarantino maakt gehakt van Netflixfilms: 'Wegwerp-entertainment'
Recensie Victim/Suspect – ‘Het onderwerp is heftig, maar de documentaire heeft iemand als Kees van der Spek nodig’
Recensie FUBAR – 'Deze mislukte comedyserie voelt aan als Arnold Schwarzeneggers begrafenis'
Nederlandse film Faithfully Yours blijkt razend succes bij Netflix
Recensie MerPeople – ‘De magische docu laat je geloven in zeemeerminnen’
Netflix maakt einde aan gratis delen account, abonnees krijgen e-mail
Recensie El Silencio – ‘Het lukt de spannende Spaanse serie om een moordenaar sympathiek te maken’
Wat anderen nu lezen
Recensie A Beautiful Life – ‘Aan het einde van deze romantische dramafilm ben je fan van zanger Christopher’
Recensie Perfil Falso – ‘Je kijkt deze erotische thriller voor de naakte lijven en blijft kijken voor het verhaal’
Recensie Blood & Gold – 'Na een uur ben je vergeten waarom je moest glimlachen om de pulpy oorlogsfilm'
Recensie Victim/Suspect – ‘Het onderwerp is heftig, maar de documentaire heeft iemand als Kees van der Spek nodig’
Recensie FUBAR – 'Deze mislukte comedyserie voelt aan als Arnold Schwarzeneggers begrafenis'
Recensie MerPeople – ‘De magische docu laat je geloven in zeemeerminnen’
Regisseur Quentin Tarantino maakt gehakt van Netflixfilms: 'Wegwerp-entertainment'
Recensie Spider-Man: Across the Spider-Verse – 'Dit meesterwerk is Spider-Man op z’n spectaculairst'
Recensie The Boogeyman – 'Deze horrorfilm is alleen eng als je vergeet dat smartphones bestaan'
Recensie Fatal Attraction - 'De seksloze serie verpest alle aantrekkingskracht die de film ooit had'