The Sinner seizoen 4

The Sinner seizoen 4

Recensie The Sinner seizoen 4 – Een meesterlijk seizoen als waardige afsluiter

|
|

Bill Pullman kruipt nog één keer in de huid van Harry Ambrose voor het vierde en laatste seizoen van The Sinner. En deze afsluiter is een waardig afscheid voor de getraumatiseerde detective.

The Sinner begon als een miniserie van acht afleveringen. Vanwege groot succes werd er ieder jaar een extra seizoen aan toegevoegd, maar met dit vierde seizoen komt er toch echt aan einde aan de meesterlijke thriller. Dat is jammer want series van dit hoge niveau zijn zeldzaam en deze laatste acht afleveringen zijn de beste uit de hele reeks.

Geen rust voor Harry

Harry Ambrose (Bill Pullman) is met pensioen én op vakantie, maar dat weerhoudt de voormalige rechercheur niet om een mysterieuze verdwijning te onderzoeken. Tijdens een bezoek aan een vissersdorpje maakt Harry een avondwandeling op het eiland en is hij getuige van een zelfmoord. Een jonge vrouw genaamd Percy Muldoon (Alice Kremelberg) springt van een klif af, maar wanneer Ambrose de politie inschakelt, is haar lichaam nergens te vinden. Heeft de speurder dit ingebeeld of speelt er meer op het rustige eilandje?

Gepijnigde blik

Zoals in ieder seizoen van The Sinner bijt Harry Ambrose zich vast in de zaak en stopt hij niet totdat de waarheid boven water is. Dat is niet zonder gevolgen en de ex-rechercheur is nog steeds getraumatiseerd door de gebeurtenissen uit het derde seizoen, toen moordenaar Jamie Burns hem terroriseerde. Harry kan daardoor moeilijk slapen, heeft duistere gedachtes en sluit zich af van zijn vriendin. Bill Pullman speelt dit op breekbare wijze met niet meer dan een gepijnigde blik en trillende mondhoeken, regelmatig lijkt hij zelfs op instorten te staan. De detective leeft pas weer op wanneer hij de lokale sheriff een handje kan helpen.

Alle puzzelstukjes passen

De zoektocht naar de waarheid is er eentje met veel plotwendingen en een schokkende ontknoping, zoals we gewend zijn van The Sinner. De kijker wordt regelmatig op het verkeerde been gezet en dat gaat gepaard met het risico dat er gaten in het verhaal ontstaan, maar dit is niet het geval bij deze topserie. De puzzel past perfect in elkaar op het eind. Ook is er voldoende aandacht voor de emotionele impact die alle onthullingen hebben en de topcast weet dit op een realistische en soms hartverscheurende manier te spelen.

Meedogenloos omaatje

Het beste tegenspel krijgt Bill Pullman van Frances Fisher; zij speelt Percy’s oma Meg Muldoon. Het kranige oude vrouwtje leidt het grootste visserijbedrijf van het eiland en is niet iemand waar je ruzie mee wilt hebben. Samen met Harry probeert Meg uit te zoeken wat er met haar kleindochter is gebeurd, maar zij lijkt toch iets minder waarde te hechten aan de waarheid. Dat houdt de spanning er goed in, vooral omdat Fisher op een geloofwaardige manier weet te switchen tussen lief omaatje en meedogenloze tiran.

Het eerste seizoen van The Sinner was al een pareltje en ieder daaropvolgend seizoen werd alleen maar beter. De afsluiter is een gouden combinatie van topacteurs en een duister, complex misdaadverhaal. Met acht ijzersterke en sfeervolle afleveringen neemt rechercheur Harry Ambrose op gepaste wijze afscheid.

Het vierde seizoen van The Sinner is vanaf 26 januari te zien op Netflix.

Wil je gelijk door met een verslavend mysterie? Check dan Cruel Summer op Amazon Prime Video

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.